۱۳۸۷ خرداد ۷, سه‌شنبه

ترفندهاي امنيتي

با این ترفند آنتی ویروس ماهری بشوید !!!
خیلی اوقات پیش می آید که کامپیوتر شما دچار ویروسی می شود که امکان اسکن و تشخیص آن توسط آنتی ویروس وجود ندارد و یا آنکه ویروس با تشخیص نصب بودن آنتی ویروس بروی سیستمتان عملکرد آن را دچار اختلال می کند و مانع از این می شود که شما بتوانید از آنتی ویروس خود برای اسکن کامپیوتر استفاده کنید. در این شرایط چه باید کرد؟ آیا راهی وجود دارد که بتوان در این شرایط کامپیوتر را خودمان اسکن کنیم و مشکل به وجود آمده در آنتی ویروس را برطرف کرد؟ پاسخ تمامی این سوالات مثبت است! در این ترفند قصد داریم به معرفی روشی ابتکاری و در عین حال کاربردی بپردازیم که با استفاده از آن میتوانید کامپیوتر خود را شخصأ اسکن کنید و ویروس موجود را پاک کنید ، بدون بهره گیری از هیچ نوع آنتی ویروسی!
اولین قدم برای اسکن کردن کامپیوترتان نمایش فایل های مخفی در کامپیوتر می باشد.برای انجام این کار : ابتدا با مراجعه به My Computer بروی منوی Tools کایک کنید و از منوی حاصل بروی عبارت Folder Options کلیک کنید. سپس بروی برگه View کلیک کنید و در این برگه تیک کنار عبارت های Show Hidden Files and Folders را فعال کنید و تیک کنار عبارت Hide Extensions For Known File Types را بردارید و بروی عبارت OK کلیک نمایید.اینک از طریق مسیر C:/Windows/system32 به پوشه System32 مراجعه کنید. پس از ورود به پوشه system32 بروی منوی View کلیک کنید و از منوی حاصل عبارت Details را انتخاب کنید.حال در پوشه system32 بروی جدا کننده Date Modified کلیک کنید و آنرا به سمت راست بکشید به طوری که تاریخ تمامی فایل ها یه طور کامل نمایش داده شود.فایل های نمایش داده شده در پوشه system32 فایل های سیستمی مربوط به ویندوز می باشد که اکثرا با پسوند dll می باشد و این بخش معمولا مورد هدف ویروس ها و Spyware قرار می گیرد و خود را در بین این فایل ها مخفی می کنند.
اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که اکثر این فایلهای قرار گرفته در این بخش دارای یک زمان مشخص می باشد و این زمانها (مثلا 8/10/2004) معرف این می باشد که مایکروسافت در این تاریج برنامه مربوط به فایل مورد نظر را به پایان رسانیده است (ترفندستان) و در واقع این زمان ها هیچ ربطی به زمان نصب ویندوز ندارد. حال اگر ویروس و یا spyware به این بخش حمله کند زمان آن با زمان فایل های سیستمی موجود در پوشه system32 مطابق ندارد و زمانی جدید تر از زمان مربوط به فایلهای سیستمی ویندوز خواهد بود و به راحتی از طریق مشاهده زمان های قرار گرفته در Date Modified قابل تشخیص می باشد. البته نکته بسیار مهم که باید توجه شود این است که نصب یک سخت افزار جدید و یا یک نرم افزار خاص می تواند فایلی را در این بخش کپی کند که زمان آن با زمان فایل های سیستم مطابق ندارد.
پس برای اینکه فایلی را در این بخش به اشتباه پاک نکنید روشی را مطرح میکنیم که این اشتباه رخ ندهد:اگر میان فایل های واقع در پوشه system32 به فایلی برخورد کردیدکه تاریخ آن با تاریخ فایل های سیستمی ویندوز مطابقت نداردبروی این فایل کلیک راست کنید و گزینه Properties را انتخاب نمایید. سپس در پنجره Properties بروی برگه Version کلیک کنید و در این برگه نام کمپانی و ورژن فایل مورد نظر را مطالعه کنید.اگر اطلاعات این فایل شامل نام کمپانی و خیلی اطلاعات دیگر برایتان آشنا نبود نام فایل مورد نظر را در موتور جستجو گر گوگل تایپ کنید و اگر در نتایج جستجو به این اشاره شده بود که این فایل ویروس است حتما آن را پاک کنید ولی اگر در نتایج جستجو به آلوده بودن این فایل اشاره نشده بود این فایل به واسطه یک سخت افزار و یا نرم افزاری به وجود آمده است.


مشاهده دوربین های امنیتی به شکل مخفیانه
قصد داریم تا هم اکنون یک ترفند بسیار هیجان انگیز را به شما معرفی کنیم! با بهره گیری از این ترفند شما میتوانید به شکل مخفیانه ، دوربین های مداربسته نصب شده بر مکانهای امنیتی و سری را مشاهده کنید. مکانهایی اعم از نیروگاههای اروپایی ، آمریکایی و آسیایی ، کارخانه های خارجی ، شرکتهای پتروشیمی خارجی و .... .جالب اینکه این عمل مخفیانه از طریق جستجوگر معروف گوگل فراهم شده است. همچنین امکان مشاهده لحظه به لحظه بشکل عکس و همین طور با تغییر زاویه و بزرگنمایی نیز وجود دارد.
برای این کار:به موتور جستجوی گوگل بروید. (http://www.google.com/)اکنون دستور زیر زیر را Copy & Paste کرده و جستجو نمایید:inurl:"ViewerFrame?Mode="0حال گوگل نتایجی را برای شما مشخص میکند. کافی است به هر یک از لینکهای موجود کلیک کنید تا به یکی از دوربینهای مداربسته امنیتی مراجعه کنید.با استفاده از ابزار کنار صفحات میتوانید نمایش دوربین را تغییر دهید.لازم به ذکر است میتوانید تا صفحات زیادی پیشروی کنید و لینکهای متعددی را چک و دوربینهای هر یک را مشاهده کنید.


دیگر از طریق ایمیل ویروسی نشوید!!!
یکی از ساده ترین روشهای هکرها و ویروس نویسان ، استفاده از پست الکترونیکی یا ایمیل برای به خطر انداختن امنیت کاربران است. این روش هر اندازه که ساده صورت میگیرد به همان سادگی نیز قابل تشخیص است. چرا که تنها با متون خاص شما را ترقیب به دریافت فایل الصاقی یا کلیک روی یک لینک میکنند. در این ترفند قصد داریم دست این افراد را برای شما رو کنیم تا دیگر به ساده ترین شکل دچار مشکلات امنیتی نشوید.
يك مشكل بسيار گسترده در اينترنت وجود دارد و آن پيغامهاي الكترونيكي كه در مورد يك ويروس هشدار مي دهند و اين هشدار در مورد يك email با يك عنوان ( subject ) مشخص مي باشد كه اين email ها ويروس هاي خطرناك هستند و به كامپيوتر شما آسيب مي رسانند.
مثال:
Please do not open up any mail that has this title. It will erase your whole hard drive. This is a new e-mail virus and not a lot of people know aboutit, just let everyone know, so they won't be a victim. Please forward this e-mail to you friends!!! Remember the title: JOIN THE CREW.
مثال ديگر:
Subject: VIRUS WARNING VERY IMPORTANTPlease read the following message we received from a client.If you receive an email titled "It Takes Guts to Say 'Jesus'" DO NOT open it. It will erase everything on your hard drive. So, you must delete it.Forward this E-MAIL out to as many people as you can. This is a new, verymalicious virus and not many people know about it. This information was announced yesterday morning from IBM; please share it with everyone that might access the internet. Once again, pass this along to EVERYONE in your address book so that this may be stopped. AOL has said that this is a very dangerous virus and that there is NO remedy for it at this time. Please practice cautionary measures.
اگر شما email اي مانند اين ديديد آن را براي كسي نفرستيد! ويروسهاي "Jion The Crew" و "It Takes Guts to Say 'Jesus'" شوخي هستند! ويروسهاي شوخي ديگري وجود دارند مانند:
"Win a Hliday" , "AOL4Free" , "Pen Pal Greetings", "ghost" , "Deeyenda"
و بد نام ترين آنها "Good times" است.
ويژگيهاي اخطار ويروسهاي شوخي:
تأكيد بسيار
يك هشدار كه ويروس فقط با باز كردن پيغام فعال مي شود ( شما نمي توانيد فقط با باز كردن يك پيفام آلوده شويد مگر اينكه يك پيوست ( attachment ) را باز كنيد.
كلمات « اين يك ويروس جديد است كه بسياري از مردم آن را نمي شناسند » در آن ديده مي شود
دستور العملها به شما مي گويند كه با دنبال كردن يك لينك آن را برايكسانيكه مي شناسيد بفرستيد.
با اشاره به اينكه ويروس روز قبل بوسيله يك شركت يا گروه كامپيوتري معتبر مانند "IBM" يا "Microsoft' و يا ... اعلام شده است مي خواهند هشدار خود موجه جلوه دهند.
در اينجا يك مثال از يك هشدار حقيقي در مورد ويروس وجود دارد:
Hi all,There is a virus (a "worm", actually) currently doing the rounds thatcomes packaged in a file called PrettyPark.exe attached to an email.Apparently it has been around since May last year, but has proliferatedrecently and is currently by far the most "popular" subject of enquiriesat Symantec's anti-virus research center.The usual rules apply: don't open it.Information (including a fix if you are infected) is available at thissite:http://www.symantec.com/avcenter/venc/data/prettypark.worm.htmlGood luck, Take care.
ويژگيهايي كه نشان مي دهند اين ويروس مربوط به يك ويروس واقعي است عبارتند از :
پيغام به شكل ساده و زبان منطقي و مستدل بيان شده است ( بدون هيچگونه بزرگنمايي در لغات )
پيغام در مورد باز كردن يك بايل الصاقي ( attachment ) هشدار ني دهد
پيغام آدرس سايت معتبري را مي دهد كه در آن مي توانيد در مورد ويروس اطلاعات بيشتري پيدا كنيد.
در پيغام اطلاعاتي در مورد اينكه اگر كامپيوتر شما آلوده به ويروس شد چه كار بايد انجام دهيد به شما اطلاعاتي ميدهد.
در پيغام از شما خواسته نمي شود كه آن را براي كسي بفرستيد.

آنتی ویروس های آنلاین اینترنتی
یکی از مشکلاتی که کاربران به ویژه کاربران ایرانی دارند استفاده از آنتی ویروس ها برای اسکن کردن سیستم خود از وجود ویروس است. مشکلاتی از قبیل حجم زیاد نرم افزارهای آنتی ویروس ، نیاز به کرک کردن برای استفاده کامل و ... . در این ترفند قصد داریم چندین سرویس آنلاین را به شما معرفی کنیم که با بهره گیری از آنها میتوانید بدون نیاز به نرم افزار آنتی ویروس خاصی ، سیستم خود را از طریق اینترنت و به شکلی کاملأ رایگان اسکن کنید.
برای خواندن ترفند روی ادامه متن کلیک کنیدبرای استفاده از این سرویس ها ، کافی است به سایتهای زیر رفته و از قابلیتهای موجود استفاده کنید:
Symantec Security CheckMcAfee FreeScanPanda ActiveScanKaspersky labBitdefenderRAVkamyabonlineTrend MicroSYGATEAuditMyPcShields UP!!VIRUS SCANNERS ON-LINEFree Antivirus Removal Tools


متداولترين اشتباهات كاربران در هنگام کار با
در این ترفند قصد داریم به معرفی متداول ترین اشتباهات کاربران در تمامی سطوح دانسته ها بپردازیم. بیشتر این اشتباهات به مسائل امنیتی مربوط میشود. نصب بی رويه نرم افزار خصوصأ نرم افزارهائی كه از طريق اينترنت دريافت می گردد ، كليك بر روی دكمه OK در يك جعبه محاوره ای كه ممكن است باعث تغيير تنظيمات يك برنامه و در نهايت رفتار يك كامپيوتر و حتی در برخی موارد از كارافتادن سيستم گردد ،‌ نمونه هائی اندك در اين زمينه می باشند. پیشنهاد میکنیم این ترفند را حتما با دقت مطالعه بفرمایید چرا که ممکن است شما نیز این اشتباهات را مرتکب شوید و خودتان بی خبر باشید!
اتصال كامپيوتر به برق بدون استفاده از يك سيستم حفاظتی به منظور كنترل نوسانات جريان برق : عدم رعايت اين موضوع می تواند باعث صدمه فيزيكی به كامپيوتر و از بين رفتن داده موجود بر روی آن گردد . برخی از كاربران اين تصور را دارند كه صرفا" پس از بروز يك شوك الكتريكی قوی احتمال بروز مشكل برای سيستم وجود خواهد داشت . ضمن رد اين برداشت ، می بايست به اين نكته اشاره گردد كه هر چيزی كه بتواند در سيگنال های الكتريكی وقفه ای را ايجاد و جريان برق را مجددا" از ابتدا آغاز نمايد ، می تواند باعث سوزاندن قطعات كامپيوتر گردد . استفاده از برخی وسايل برقی ، خصوصا" دستگاه هائی‌ نظير سشوار و هيتر كه به ولتاژ بالائی نياز دارند ، می تواند باعث ايجاد نوسانات شديد گردد . پس از قطع جريان برق و اتصال مجدد آن نيز ممكن است تا رسيدن به يك سطح ولتاژ مطلوب ، زمانی بطول انجامد ( هر چند اندك ) و در همين فاصله ممكن است مشكلات خاصی برای برخی از دستگاه ها ايجاد گردد . برای حفاظت سسيستم در مقابل خرابی ناشی از نوسانات شديد جريان برق ، می بايست از يك محافظ مناسب استفاده نمود . استفاده از ups ( برگرفته از Uninterruptible Power Supply ) در بسياری از موارد نسبت به دستگاه های محافظ ترجيح داده شود ،‌ چراكه اين نوع دستگاه ها دارای امكانات مناسبی می باشند كه می توان عليرغم قطع جريان برق همچنان از كامپيوتر استفاده و در صورت لزوم سيستم را بطور موفقيت آميز خاموش نمود .
استفاده از اينترنت بدون فايروال : تعداد زيادی از كاربران ( خصوصا" كاربرانی كه از طريق منزل به اينترنت متصل می شوند ) ، كامپيوتر خود را به مودم متصل و بلافاصله از اينترنت استفاده می نمايند ، بدون اين كه نسبت به اين موضوع آگاهی داشته باشند كه خود را در معرض چه تهديداتی قرار داده اند . هر كامپيوتر متصل به اينترنت می بايست با بكارگيری فايروال ، حفاظت گردد . فايروال ، می تواند بخشی درون مودم / روتر و يا يك دستگاه جداگانه باشد كه بين مودم /روتر و كامپيوتر قرار می گيرد و يا يك نرم افزار خاص باشد كه بر روی كامپيوتر نصب می گردد (نظير فايروال ارائه شده به همراه ويندوز XP ) . نصب يك فايروال به تنهائی كافی نبوده و می بايست پيكربندی آن را با رعايت مسائل امنيتی انجام داد .
قصور در اجراء و يا بهنگام سازی نرم افزارهای آنتی ويروس و آنتی spyware : بدون شك ، برنامه های آنتی ويروس دارای يك نقش اساسی به منظور ايمن سازی يك كامپيوتر می باشند . به دنبال نصب اينگونه نرم افزارها ممكن است كاربران با مشكلات خاصی در خصوص اجرای برخی برنامه های كامپيوتری مواجه و يا به منظور نگهداری و بهنگام سازی آنان هزينه های خاصی را متقبل شوند ، ولی مسائل فوق نمی تواند دلايل قانع كننده و منطقی به منظور عدم نصب و بهنگام سازی يك نرم افزار آنتی ويروس بر روی سيستم باشد . برنامه های مخرب كه نرم افزارهای آنتی ويروس آنان را به عنوان ويروس ، تروجان و يا كرم ها تشخيص خواهند داد ، علاوه بر اين كه ممكن است مشكلات خاصی را برای يك سيستم ايجاد نمايند ، می تواند يك شبكه كامپيوتری را نير با مشكلات عديده ای مواجه نموده و حتی باعث از كارافتادن سرويس های شبكه گردند . spyware ، نوع ديگری از تهديدات فزاينده در عصر حاضر می باشند كه بر روی كامپيوتر كاربران و بدون آگاهی آنان نصب و اقدام به جمع آوری اطلاعات و ارسال آنان به يك مكان ديگر می نمايند . برنامه های آنتی ويروس ، اغلب قادر به تشخيص و برخورد مناسب با اين نوع برنامه های مخرب نمی باشند ، بنابراين می بايست از يك نرم افزار اختصاصی تشخيص spyware استفاده گردد .
نصب و uninstall برنامه های مختلف خصوصا" نسخه های beta : تعداد زيادی از كاربران كامپيوتر تمايل دارند كه از آخرين فن آوری ها و نرم افزارهای موجود استفاده نمايند . اين گروه از كاربران، همواره اقدام به نصب نسخه های جديد نرم افزارها بر روی سيستم خود می نمايند . نسخه های beta معمولا" رايگان می باشند و اين فرصت را در اختيار كاربران علاقه مند قرار می دهند كه قبل از ارائه نسخه نهائی كه اكثر كاربران با آن كار خواهند كرد ، با ويژگی ها و پتانسيل های آن آشنا شوند . همچنين ، امروزه می توان نرم افزارهای shareware و freeware متعددی را در اينترنت يافت كه كاربران علاقه مند و كنجكاو را ترغيب به دريافت و نصب آنان بر روی سيستم بدون توجه به مسائل امنيتی می نمايد . به موازات افزايش تعداد نرم افزارهای نصب شده و يا متعاقب آن uninstall كردن آنها ، احتمال بروز مشكلات متعددی برای كاربران وجود خواهد داشت . حتی در صورتی كه نرم افزارهای اشاره شده قانونی باشند ، با نصب و uninstall آنها ، ممكن است برای ريجستری مشكل ايجاد گردد چراكه تمامی برنامه های uninstall قادر به حذف تمامی تنظميات انجام شده در ريجستری نمی باشند. مشكل فوق ، در نهايت كند شدن سيستم را به دنبال خواهد داشت .پيشنهاد می گردد ‌، صرفا" برنامه هائی را كه ضرورت استفاده واقعی از آنان احساس و از عملكرد آنان اطمينان حاصل شده است را بر روی سيستم نصب نمود. همچنين ، می بايست تعداد دفعات نصب و uninstall نرم افزار را به حداقل مقدار ممكن رساند .
پركردن فضای ذخيره سازی هارد ديسك و تقسيم آن به بخش های مختلف (fragmentation) : يكی از نتايج نصب و uninstall كردن برنامه ها و يا اضافه و حذف داده ، fragmentation ديسك است . علت بروز مشكل فوق به ماهيت و روش ذخيره اطلاعات برمی گردد . در يك ديسك جديد ، از بخش های پيوسته و پشت سرهم ( موسوم به كلاستر ) در زمان ذخيره يك فايل استفاده می گردد . در صورتی كه اقدام به حذف فايلی گردد كه پنج كلاستر را اشغال كرده است و در ادامه فايل جديدی را ايجاد نمائيم كه به هشت كلاستر جهت ذخيره شدن نياز داشته باشد ، پنج كلاستر اوليه به آن اختصاص داده شده و سه كلاستر ديگر از بخش ديگری بر روی ديسك به آن اختصاص داده می شود . بدين ترتيب ، اطلاعات موجود در فايل در دو مكان متفاوت ذخيره می گردند . در ادامه و به منظور دستيابی به فايل ، هدهای هارد ديسك می بايست با قرار گرفتن در مكان های مختلف اقدام به بازيابی اطلاعات يك فايل نمايند . بدين ترتيب ، سرعت دستيابی به فايل كاهش و در صورتی كه فايل اشاره شده مربوط به يك برنامه باشد ، سرعت آن برنامه نيز كاهش خواهد يافت . برای استفاده از برنامه disk defragmenter در ويندوز می توان از مسير Programs Accessories System Tools برنامه را فعال و يا از ساير برنامه های موجود استفاده نمود . برنامه های فوق با سازماندهی مجدد فايل ها ، آنها را حتی المقدور در مكان های پشت سرهم قرار خواهند داد . بدين تريتب ، سرعت دستيابی به اطلاعات ذخيره شده بر روی هارد ديسك افزايش خواهد يافت .
باز كردن تمامی ضمائم همراه نامه های الكترونكيی : فايل های ضميمه ارسالی همراه يك email می تواند مشكلات امنيتی متعددی را برای كاربران ايجاد نمايد. حذف اطلاعات موجود بر روی سيستم و يا ارسال ويروس برای افرادی كه آدرس آنان در ليست تماس می باشد از جمله مشكلات فوق می باشد . متداولترين فايل های ضميمه خطرناك ، فايل هائی اجرائی (فايل هائی كه توان اجرای كد را دارند) با انشعاب exe . و يا cmd . می باشند . فايل هائی كه خود توان اجرای مستقيم را ندارند نظير فايل های doc . برنامه word و يا فايل های xls . برنامه اكسل ، نيز می توانند حاوی كدهای مخرب باشند . اسكريپت ها ( Vbscript ,javaScript و فلش ) نيز مستقيما" اجراء نمی شوند ولی می توانند توسط ساير برنامه ها اجراء شوند . برخی از كاربران اين تصور را دارند كه فايل های متن با انشعاب txt . و يا فايل های گرافيكی (gif, .jpg, .bmp .) ايمن می باشند ولی همواره اينچنين نخواهد بود . انشعاب يك فايل می تواند جعل شود و مهاجمان از تنظيمات پيش فرض ويندوز كه انشعاب فايل های متداول را نمايش نمی دهد ، سوء استفاده نمايند . به عنوان نمونه ، فايل greatfile.jpg.exe كه انشعاب واقعی آن مخفی است به صورت greatfile.jpg نمايش داده خواهد شد و كاربران فكر می كنند كه فايل فوق يك فايل گرافيكی است ولی در واقع يك برنامه مخرب است . كاربران كامپيوتر می بايست صرفا" در مواردی كه انتظار دريافت يك email به همراه ضميمه مورد نظر را از يك منبع تائيد شده و در آن زمان خاص دارند ، اقدام به بازنمودن فايل های ضميمه نمايند . حتی در صورتی كه يك نامه الكترونيكی به همراه فايل ضميمه ای را دريافت می نمائيد كه نسبت به هويت ارسال كننده آن هيچگونه ترديدی وجود ندارد ، اين احتمال وجود خواهد داشت كه آدرس فوق توسط مهاجمان جعل و يا توسط كامپيوتری آلوده به ويروس و بدون اطلاع صاحب آن ارسال شده باشد .
كليك بر روی هر چيز : باز نمودن فايل های ضميمه تنها نوع كليك بر روی موس نمی باشد كه می تواند مشكلات امنيتی متعددی را برای كاربران ايجاد نمايد . كليك بر روی لينك موجود در يك نامه الكترونيكی و يا صفحه وب نيز می تواند كاربران را به سمت يك وب سايت مخرب هدايت نمايد . در اين نوع سايت ها ، احتمال انجام هرگونه عمليات مخربی وجود خواهد داشت . پاك كردن هارد ديسك ، نصب يك backdoor كه به مهاجمان اين امكان را خواهد داد تا كنترل يك سيستم را بدست بگيرند ، نمونه هائی در اين زمينه می باشد . كليك بر روی لينك های نامناسب ، می تواند كاربران را به سمت يك وب سايت نامناسب نظير سايت های پرونوگرافی ، موزيك ها و يا نرم افزارهای سرقت شده و ساير محتوياتی كه ممكن است برای كاربران مشكلاتی را به دنبال داشته باشد ، هدايت نمايد . قبل از كليك بر روی يك لينك ، می بايست نسبت به عواقب آن فكر كرد و هرگز جذب پيام های اغواكننده نگرديد .
اشتراك فايل ها و اطلاعات : شايد به اشتراك گذاشتن برخی چيزها در زندگی روزمره امری مطلوب باشد ( نظير اشتراك دانش ) ولی در زمان حضور در يك شبكه با كاربران گمنام و بيشمار ، اشتراك فايل ها و ... می تواند تهديدات امنيتی خاص خود را برای كاربران به دنبال داشته باشد . در صورتی كه امكان اشتراك فايل و چاپگر فعال است ، ساير كاربران می توانند از راه دور به سيستم متصل و به داده موجود بر روی آن دستيابی داشته باشند . حتی المقدور می بايست گزينه file and printer sharing غيرفعال گردد و در صورتی كه لازم است برخی فولدرها به اشتراك گذاشته شوند ، می بايست از آنان در دو سطح متفاوت حفاظت نمود : مجوزهای share-level و مجوزهای file-level ( مجوزهای مبتنی بر NTFS ) . در چنين مواردی می بايست از استحكام رمزهای عبور در نظر گرفته شده برای local account و local administrator نيز اطمينان حاصل نمود .
انتخاب رمزهای عبور ضعيف : انتخاب رمزهای عبور ضعيف می تواند كاربران را در معرض تهديدات امنيتی متعددی قرار دهد . حتی اگر كاربران وابسته به شبكه ای نمی باشند كه مديريت شبكه از آنان می خواهد كه از رمزهای عبور قوی استفاده و بطور مستمر آنها را تغيير دهند ، می بايست از رمزهای عبور قوی استفاده گردد . از رمزهای عبوری كه امكان حدس آنها به سادگی وجود دارد نظير تاريخ تولد ، نام فرد مورد علاقه ، شماره شناسنامه و ... نمی بايست استفاده گردد . تشخيص رمزهای عبور طولانی برای مهاجمان بمراتب مشكل تر است . بنابراين ، پيشنهاد می گردد كه از رمزهای عبوری با حداقل هشت حرف استفاده گردد ( چهارده حرف مناسب تر است ) . در برخی موارد مهاجمان به منظور تشخيص رمز عبور كاربران از روش هائی موسوم به حملات "ديكشنری " استفاده می نمايند . بنابراين ، نمی بايست رمز عبور خود را از كلماتی انتخاب نمود كه مشابه آن در ديكشنری موجود باشد . رمز عبوری را انتخاب ننمائيد كه به دليل مشكل بودن بخاطر سپردن آن مجبور به نوشتن آن در يك مكان ديگر شد، چراكه اين احتمال وجود خواهد داشت كه مهاجمان نيز به آن دستيابی پيدا نمايند . برای ايجاد يك رمز عبور ، می توان يك عبارت خاص را در نظر گرفت و از حروف اول هر يك از كلمات آن استفاده نمود.
عدم توجه به ايجاد يك استراتژی خاص برای backup : حتی اگر شما تمامی موارد اشاره شده را رعايت نمائيد ، همچنان اين احتمال وجود خواهد داشت كه مهاجمان به سيستم شما دستيابی و داده موجود بر روی آن را حذف و يا حتی تمامی اطلاعات موجود بر روی هاردديسك را پاك كنند . بنابراين ، لازم است كه همواره از اطلاعات مهم موجود backup گرفته شود و از يك برنامه زمانبندی خاص در اين رابطه استفاده گردد . اكثر كاربران نسبت به گرفتن backup و مزايای آن آگاهی كامل دارند ولی تعداد زيادی از آنان هرگز اين كار را انجام نمی دهند . برخی ديگر اولين backup را می گيرند ولی آن را به صورت مستمر و سازمان يافته ادامه نمی دهند . با استفاده از برنامه های موجود در ويندوز نظير Ntbackup.exe و يا ساير نرم افزارها ، می توان زمانبندی backup را بگونه ای انجام داد كه اين فرآيند بطور اتوماتيك انجام شود . داده backup را می بايست در يك سرويس دهنده ديگر شبكه و يا درايو removable و در مكانی متمايز از كامپيوتر فعلی نگهداری نمود .بخاطر داشته باشيد كه داده مهمترين چيز برروی يك كامپيوتر است . سيستم عامل و ساير برنامه ها را می توان مجددا" نصب نمود ولی بازيابی داده اوليه مشكل و در بسياری از موارد نيز غيرممكن است .


شناسایی فایلهای هک
چگونه فايل هاي هك را شناسايي كنيم؟ سوالی که بسیاری از کاربران روزانه از خودشان میپرسند. در دنیای ناامن اینترنت ، این سوال یکی از مهم ترین ارکان امنیتی سیستمهای کامپیوتری میباشد. به عنوان مثال در هنگام چت کردن چگونه پی ببریم فایلی که برای ما ارسال شده یک فایل هک است یا خیر؟ در این ترفند قصد داریم روش های شناسایی این فایلهای خطرناک را به شما معرفی کنیم.
وقتي شخصي فايلي را براي شما از طریق یاهو مسنجر ارسال مي كند در پيغامي كه براي شما مبني بر تاييد آن مي آيد نام شخص فرستنده نام فايل حجم آن و همچنين فرمت و از اين قبيل اطلاعات در آن قيد شده است . شما بايد توجه داشته باشيد كه آيا فايلي كه براي شما ارسال شده از لحاظ نوع و فرمت همان فايلي است كه قرار بوده ارسال شود يا خير ؟در حقيقت مثلا اگر عكسي مي خواهيد دريافت كنيد ايد فايل مربوطه پسوند JPG و يا يكي از پسوندهاي فايلهاي گرافيكي را داشته باشد. نه اينكه فايلي با پسوند اجرايي Exe و يا Bat براي شما ارسال شود و فرستنده هم مدعي باشد كه اين يك فايل تصويري است. در واقع فايلهاي هك كه با نرم افزارهای تروجان ساز ساخته مي شوند ، در قسمت پسوند داراي پسوندهايي مثل SCR يا ExE و ... و يا مثل mypic. jpg.scr مي باشند كه نشان دهنده آن است كه فايل فرستاده شده يكي از انواع فايل هاي ساخته شده توسط نرم افزارهای مخرب است كه براي بدست اوردن پسورد شما مي باشد.بنابراين همواره نوع پسوند فايلهاي دريافتي را زير نظر داشته باشيد و بدانيد كه از اين طريق و قبل از هر چيز (حتي قبل از استفاده از نرم افزارهاي ضد هك و ضد ويروس) مي توانيد تا حد زيادي از كيفيت نوع و چگونگي عملكرد و ماهيت يك فايل اطلاع حاصل كنيد.فرضأ مطمئن باشيد كه يك فايل ويروسي نباشد ميتواند پس از اجرا بلا هاي ناخواسته برسر سيستم شما بياورد.


توصيه‌هاي امنيتي ‌براي امروز و هرروز
كامپيوتر شما، چه سه ساله باشد، چه سه روزه، با مشكلات امنيتي يكساني مواجه است كه گاهي بسيار خطرناك هستند. ويروس‌ها مي‌خواهند به محض آمدنتان به روي خط، وارد سيستمتان شوند. جاسوس‌افزارها بر پشت نامه‌ها سوار‌مي‌شوند و سعي مي‌كنند همراه با تبليغات وارد سيستم شما شوند. تروجان‌ها در كمين مي‌نشينند و با اولين غفلت، نفوذ‌مي‌كنند. راه‌هاي مختلفي براي مقابله با اين خطرات وجود دارد. در این ترفند سعي خواهيم‌كرد ضمن معرفي خطرات امنيتي، روش‌هاي مقابله با هر يك را توضيح دهيم. لازم به ذكر است كه اين نكات هيچ ترتيب خاصي ندارد و اولويت در مطرح كردن هر يك از آن‌ها، دليل مهم بودن آن برساير موضوعات نيست.
هشدارهاي امنيتي را جدي نگيريد!پنجره‌هاي pop up به خودي خود مزاحم هستند؛ چه برسد به اين كه هشدار بدهند سيستم شما داراي يك مشكل امنيتي است. فروشندگان محصولاتي كه ظاهراً نرم‌افزارهاي‌‌امنيتي هستند، با ترساندن كاربران ساده و بي‌دقت، آن‌ها را ترغيب به دانلود نرم‌افزارهاي مزبور‌مي‌كنند، يا آن‌ها را طوري از خطري كه وجود ندارد مي‌ترسانند كه مجبور‌شوند حداقل سري به سايتشان بزنند. بعيد است تا‌كنون با چنين پنجره‌هاي هشدارآميزي هنگام گشت‌زدن در وب مواجه نشده‌‌باشيد. بعضي وقت‌ها شكل پنجره‌ها طوري است كه گويا از طرف ويندوز هشدار مي‌دهد. اما چنين نيست و اين‌ها فقط تبليغ هستند. گاهي يك علامت كمرنگ <تبليغ> در پايين اين پنجره آمده است. ولي طراحي صفحه طوري است كه كاربر به آنجا توجه نمي‌كند و فكر مي‌كند هر چه زودتر بايد كاري بكند. به همين‌خاطر، بي‌محابا روي دكمهYes كليك مي‌كند تا شايد نجات يابد. اما روي هر چه كليك كند (چه Yes ، چهNo، چه هر جاي ديگر)، به سايت فروشنده هدايت مي‌شود تا نرم‌افزار را دانلود كند.در اينجا قصد نداريم اسمي از چنين فروشنده‌هايي بياوريم يا محصول خاصي را نام ببريم. مهم اين است كه هر كس مي‌تواند يك صفحه وب pop up را طوري طراحي كند كه شبيه به كادرهاي ويندوز باشد و كاربر فكر‌كند واقعاً با يك مشكل امنيتي مواجه شده كه ويندوز دارد هشدار مي‌دهد. حتي بعضي از آن‌ها با جعل المان‌هاي ويندوز (مثل منوي programs) براي كاربرِ از همه جا بي‌خبر، هيچ ترديدي را باقي نمي‌گذارند كه كل قضيه را باور كند. حال‌آن‌كه ماجرا به‌كلي دروغ است. حال سؤال اين است كه چگونه مي‌توان چنين پنجره‌هايي را از هشدارهاي واقعي ويندوز تشخيص داد. اولاً حتي اگر وحشتناك‌ترين هشدار را هم ديديد، نبايد هول شويد و عجولانه كاري بكنيد. ثانياً اگر به خط عنوان و پايين صفحه نگاه كنيد، حتماً مي‌توانيد تشخيص‌دهيد كه يك پنجره Internet‌‌Explorer است يا پنجره‌اي جعلي. البته اين صرفاً سرنخ است و برهان قاطع نيست.واقعاً ممكن است ويندوز يا يكي از نرم‌افزارهاي نصب شده در سيستم ‌شما (از جمله برنامه ضدويروس‌) چنين پنجره‌اي را ظاهر كرده باشد. اما احتمال اين حالت خيلي ضعيف است و شما در اكثر موارد مي‌توانيد فرض بگيريد كه با يك پنجره تبليغاتي مواجه هستيد. ولي اگر مردد هستيد، روي پنجره كليكِ راست كنيد و گزينه Properties را بزنيد. با اين كار معلوم مي‌شود كه صفحه از طرف كدام سايت نشان داده شده است. ديالوگ كادرهاي واقعي IE گونه، آدرس غيراستانداردي دارند كه با چيزي مثل: ‌res آغاز مي‌شود. اما پنجره‌هاي تبليغاتي يك آدرس واقعي وب دارند. مهم اين است كه عجولانه نسبت به پيام عكس‌العمل نشان ندهيد، بلكه مكث كنيد و با دقت پيام را بخوانيد. خيلي اوقات از محتواي پيام هم مي‌توان به دروغ بودن آن پي برد.
مراقب آرشيو مكاتبات آنلاين باشيدفهرست‌هاي پستي (mailing list) مرجع خوبي براي به دست آوردن هر نوع اطلاعات هستند؛ به ويژه آرشيو اين فهرست‌ها كه به اينترنت پست شده‌اند. پيام‌هايي كه در اين فهرست‌ها بين اعضا رد و بدل مي‌شود، غالباً به صورت آرشيوهاي قابل جستجو در دسترس هستند و جستجوگراني چون گوگل و غيره آن‌ها را پيدا مي‌كنند. با اين كه اين مجموعه مكاتبات نعمت بزرگي براي محققان هستند، اما مي‌توانند پناهگاه ويروس‌ها و ساير خطرات اينترنتي هم باشند.اگر سرور آرشيوكننده نظارتي بر ويروس‌ها نداشته‌‌باشد و ضمايم نامه‌ها را آزاد بگذارد، ممكن است پيام‌هايي را آرشيو كرده باشد كه حاوي فايل‌هاي آلوده‌كننده هستند. خودتان مي‌توانيد امتحان كنيد. مثلاً در گوگل به جستجوي فايل postcard.pif بپردازيد، يعني فايل آلوده‌اي كه در بسياري از كرم‌هاي سري W32/Netsky به كار رفته‌است. نتيجه جستجو قطعاً پر از لينك‌هايي به پيام‌هايي در آرشيو فهرست‌هاي پستي خواهد بود كه نسخه فعالي از اين ويروس را به عنوان ضميمه دارند. كليك روي يكي از اين ضمايم در آرشيوهاي مزبور، سيستم را بلافاصله آلوده مي‌كند.
نرم‌افزار ضدجاسوسي و ضدتبليغاتي را به‌درستي انتخاب كنيدامروزه جاسوسي اينترنتي، براي كاربران كامپيوتر به واقعيتي گريزناپذير تبديل شده است. حاصل كمي غفلت هنگام گشت‌زدن در وب، ممكن است مرورگر <هاي‌جك> شده، كوكي‌هاي متجاوز و پاپ‌آپ‌هاي تمام‌نشدني باشد. بسياري از كاربران براي اين‌كه از شر اين پليدي‌هاي اينترنت در امان بمانند، به نرم‌افزارهاي ضدجاسوسي(antispyware) پناه مي‌برند. اما اگر انتخاب برنامه‌هاي ضدجاسوسي و ضدتبليغاتي از روي دقت صورت نگيرد، درمان ممكن است بدتر از خود مرض از آب در بيايد. اگر به دنبال راهي براي مقابله با پاپ‌آپ‌ها هستيد، گوگل، ياهو و MSN ابزارهاي خوبي براي مسدود‌كردن اين پنجره‌ها را به‌طور رايگان عرضه ‌‌مي‌كنند.خود اينترنت اكسپلورر، اگر سرويس‌پك 2 ويندوز اكس‌پي را نصب كرده باشيد، يك pop up blocker قوي دارد. بسياري از برنامه‌هاي ضدويروس خوب هم امروزه به پاپ‌آپ بلاكر مجهزند. بنابراين نيازي به تهيه جداگانه اين برنامه نيست.مشهورترين برنامه‌هاي ضد‌جاسوسي در حال حاضر، سه محصول Ad-Aware ،Spybot Search and Destroy وSpySweeper هستند. كه تمام آن‌ها نسخه رايگان هم دارند. نسخه رايگان اين برنامه‌ها، هم اسكن‌‌مي‌كند و هم بيشتر جاسوس‌افزارها، تبليغ‌افزارها و به‌طوركلي كدهاي پليد را از بين‌‌مي‌برد. اما يك سري از برنامه‌هاي ضد‌جاسوسي هم وجود‌‌دارند كه به برنامه‌هاي <ولگرد> يا <مشكوك> موسومند.اين برنامه‌ها از طريق يك پاپ‌آپ تبليغ مي‌شوند كه مدعي است هر پليدافزاري را از روي سيستم شما پاك مي‌كند با اين‌حال اين برنامه‌ها به قدري سمج هستند و آن قدر كاربر را تحت فشار‌‌مي‌گذارند تا مجبور‌شود پيشنهاد دانلود را بپذيرد.يكي از نشانه‌هاي برنامه‌هاي ولگرد اين است كه دانلود و اسكن به طور رايگان انجام مي‌شود. اما موقع پاك كردن كه مي‌رسد، مي‌گويند بايد برنامه را بخريد. حتي بعضي از آن‌ها به دروغ اعلام مي‌كنند كه سيستم گرفتار جاسوس‌افزار است و كاربر را مجاب مي‌كنند كه برنامه را بخرد. بدترين نمونه از اين نرم‌افزارها، كه برخي سايت‌ها آن‌ها را <اخاذافزار /‌extortion-ware> ناميده‌اند، خودشان در سيستم مشكل ايجا مي‌كنند و حتي uninstall هم نمي‌شوند و كاربر را مجبور مي‌كنند براي گرفتن uninstaller، خود نرم‌افزار را بخرند.حال سؤال اين است كه چه بايد كرد؟ چگونه مي‌توان يك محصول قانوني و مشروع را از يك برنامه فريبكار و نامشروع تشخيص داد؟ يك قاعده كلي اين است كه اگر فروشنده‌اي تبليغ كند كه نرم‌افزارش سيستم شما را از شر جاسوس‌افزارها و تبليغات خلاص مي‌كند، به احتمال زياد خودش جاسوس‌افزار است. تبليغات پاپ‌آپ و banner غالباً ادعا‌‌مي‌كنند كه سيستم به جاسوس‌افزار آلوده شده‌است. گرچه بعضي از محصولات تجاري ضدجاسوسي پيشنهاد اسكن رايگان سيستم را ارائه مي‌دهند، ولي پيشا‌پيش ادعا نمي‌كنند كه كامپيوترتان آلوده است.طبق يك نظرسنجي كه شركت‌هاي WebRoot و AOL انجام داده‌اند، بيش از 90‌درصد كاربران كامپيوتر، در سيستم خود شكلي از جاسوس‌افزار را دارند. بنابراين، اسكن مستمر سيستم، يك ضرورت است. ابتدا از يكي از اين اسكنرها و پاك‌كننده‌هاي رايگان استفاده‌‌كنيد. سايت SpywareWarrior.com فهرستي از نود برنامه آزمايش شده را ارائه داده است كه <در ضدجاسوس‌افزار بودن آن‌ها ترديد وجود دارد>. با اين كه تمام برنامه‌هايي كه در اين سايت معرفي شده‌اند ممكن است بد نباشند، ولي منطق حكم مي‌كند به طرف آن‌ها نرويد.بعضي از سايت‌هايي كه برنامه‌هاي ضد‌جاسوسي ولگرد را تبليغ‌مي‌كنند و سايت‌هايي كه خودشان به انتشار جاسوس‌افزار و كدهاي مخرب مي‌پردازند، با استفاده از نقاط ضعف ويندوز و اينترنت اكسپلورر، نصب‌هاي <تحميلي> انجام مي‌دهند و به نمايش پاپ‌آپ‌هاي تمام‌نشدني مي‌پردازند. بروز نگه‌داشتن ويندوز يكي از آسان‌ترين راه‌ها براي مقاوم‌شدن در برابر اين تهديدات است. از آنجا كه بعضي برنامه‌هاي ضد‌ويروس، قابليت‌هاي ضدجاسوسي هم دارند، بروز نگه‌داشتن آن‌ها هم كار خوبي است.Spybot S&D ،SpySweeper و برخي ديگر از محصولات خوشنام نيز سيستم شما را در مقابل بعضي از اين سايت‌ها مقاوم مي‌كنند. قابليت معرفي سايت‌هاي ناامن در منطقه امنيتي اينترنت اكسپلورر (Security Zone) يكي از ويژگي‌هاي خوب اين مرورگر است كه به آساني در دسترس است. سايت SpywareGuide.com فهرستي از سايت‌هاي مخرب را به‌طور رايگان ارائه مي‌دهد كه مي‌توانيد به Security‌Zone اينترنت اكسپلورر معرفي كنيد.بلوكه كردن پاپ‌آپ‌ها، راه ديگري براي مواجهه با اين مشكل است. اگر از سيستم‌عاملي غير از ويندوز اكس‌پي استفاده مي‌كنيد، يا هنوز سرويس‌پك2 ويندوز اكس‌پي را نصب نكرده‌ايد، مي‌توانيد از برنامه‌هاي شركت‌هاي ديگر، مثل MSN، ياهو و يا گوگل براي مسدود‌كردن پاپ‌آپ‌ها استفاده كنيد.در مجموع، دور نگه‌داشتن سيستم از شر جاسوس‌افزارها، تبليغ‌افزارها و به‌طوركلي برنامه‌هاي مخرب، احتياج به دقت و هشياري دارد. بيشتر كاربراني كه از پاپ‌آپ‌ها و جاسوس‌افزارها شكايت دارند، به خاطر اين است كه آگاه نيستند اين چيزها چگونه به كامپيوترشان راه پيدا مي‌كنند. به پيام‌هايي كه پيشنهاد نصب يك نرم‌افزار را به شما مي‌دهند، خوب دقت كنيد و چشم بسته قبول نكنيد. اگر برنامه‌اي را از قبل نمي‌شناسيد، بدون خواندن <توافق‌نامه كاربر> اقدام به نصب آن نكنيد. اگر چيز مشكوكي را ديديد، روي هيچ دكمه‌اي كليك نكنيد (نه Yes و نه No)، و بلافاصله پنجره را ببنديد (كليد Alt+F4 را بزنيد).
سرقت مرورگرسرقت صفحه يا هايجك‌كردن مرورگر (browser hijack يا مرورگرربايي) يكي از رايج‌ترين آزارهاي اينترنتي (بيشتر از ويروس و كرم) است كه كاربران خانگي و حتي شركتي را گرفتار كرده است. هدف از اين كار، اولاًً هدايت كردن وب‌گردها به يك سايت جستجوگر خاص و ثانياً نظارت بر فعاليت آن‌ها به منظور هدفمند‌كردن تبليغات (در قالب پنجره‌هاي پاپ‌آپ) مي‌باشد. هايجك كردن مرورگر چيزي بين malware و adware است.انگيزه اين كار بر خلاف ويروس‌ها، پول درآوردن است؛ پولي كه از فروش فضاي تبليغاتي در وب و فروش خدمات و كالاهاي تبليغ‌كنندگان به دست مي‌آيد. البته برخي از سارقان مرورگرها، با backdoor و تروجان‌هايي همراهند كه به فروشندگان امكان دانلود برنامه‌هاي مخرب و جمع‌آوري كليدضربه‌ها و ساير اطلاعات خصوصي را مي‌دهند.متأسفانه هيچ راه يكساني براي از بين‌بردن تمام اين نرم‌افزارها وجود‌ندارد. تكنيك‌هاي هايجك‌كردن مرورگر، امروزه بسيار پيچيده شده‌اند. از صفحات ساده‌اي كه با استفاده از كدهاي جاوا اسكريپت صفحه پيش‌فرض را تغيير مي‌دهند گرفته تا موجوداتي مثل Smartsearch.WS كه با تغيير رجيستري كاري مي‌كنند كه اگر كاربر فراموش كرد پيشوند HTTP را تايپ كند، خود به خود هر صفحه را به سايت خودش تغيير جهت دهد.بهترين راه براي مقابله با هايجك‌كننده‌هاي مرورگر، پيشگيري از آن‌هاست. بيشتر هايجك‌ها با تعامل خود كاربر صورت مي‌گيرند. وقتي كاربر به ديدن صفحات خاصي از وب مي‌رود، با پاپ‌آپي مواجه مي‌شود كه پيشنهاد دانلود يك نرم‌افزار، يك چيز رايگان، يا در ساده‌ترين شكل، تغيير صفحه شروع مرورگرش را مي‌دهد. در اين مواقع فقط يك كار صحيح است؛ رد پيشنهاد.اخيراً برخي از هايجكرها به روش‌هاي ويروس‌گونه روي آورده‌اند و از نقاط ضعف اينترنت اكسپلورر سوءاستفاده‌ مي‌كنند. نقطه ضعف MHTRedir يك سري تروجان را پوشش مي‌دهد كه غالباً براي دانلود تماس‌گيرنده‌هاي مستهجن و اخيراً كرم Bagle.AQ به‌كار گرفته مي‌شوند. البته مايكروسافت اين نقطه ضعف را با روزآمدسازي امنيتي MS04-025 خود ترميم كرده است. بنابراين اگر سيستم‌شما بروز باشد، كمتر مورد آسيب قرار‌مي‌گيرد. محصولات ضدويروس هم، بسياري از اين نوع تروجان‌ها را شناسايي مي‌كنند. بنابراين به كمك اين برنامه‌ها هم مي‌توانيد جلوي هايجك‌شدن را از همان ابتدا بگيريد.اما اگر بعد از همه اين مراقبت‌ها باز هم گرفتار هايجك شديد، برنامه‌هايي مثلHijack This ،Ad-aware ،Spybot S&D و SpySweeper احتمالاً مشكل شما را حل‌مي‌كنند. همچنين سايت‌هايي چون Scumware.com ،MVP.org ،Spywareinfo.com و MajorGeeks.com مي‌توانند مفيد باشند


چند توصیه برای پیشگیری از آلوده شدن رایانه
علاوه بر استفاده خوب و مؤثر از آنتی ویروس ها، کاربران اینترنت برای کاهش خطرات ناشی از بدافزارها باید برخی عادت های اینترنتی خود را نیز کنار بگذارند. این واقعیت که نود درصد کامپیوتر ها آلوده به Spyware هستند نشان دهنده میزان تأپیر گذاری و سماجت بیش از اندازه این نوع بد افزار است که از هر رخنه و سوراخ کوچکی برای ورود به کامپیوتر استفاده می کند.در اینجا قصد داریم چندین ترفند بسیار مفید را برای جلوگیری از نفوذ Spyware ها به کامپیوتر شما معرفی کنیم.
به همین دلیل تنها راه پیشگیری از ابتلای به آنها محافظت تمام عیار از کامپیوتر است. پایه و اساس مقابله مؤثر با spyware ها استفاده از راه حل های مناسب تکنیکی است؛ شیوه هایی که در آن پیشگیری و درمان هر دو لحاظ شده باشد. با این وجود مسئله دیگری که تأثیر مستقیم و قابل توجهی در احتمال آلوده شدن سیستم دارد عادت های کاربران اینترنتی است. با در نظر گرفتن این موضوع راهکار های عملی زیر توصیه می شود تا کاربران بیش از پیش کامپیوترشان را در برابر این نوع بدافزار محافظت کنند:• از آنجا که بسیاری از spyware ها با بهره گیری از بخش های آسیب پذیر نرم افزارها وارد سیستم می شوند، نصب آخرین وصله های امنیتی نرم افزار که معمولا در سایت اینترنتی مربوط به آن در اختیار کاربران قرار می گیرد، بسیار ضروری است.• قبل از نصب و استفاده از نرم افزار شرایط کار با آن را به دقت بخوانید. برخی از نرم افزار های رایگان یا مدت دار همراه با نرم افزار مربوطه انواع مختلفی از spyware ها را نیز روی سیستم نصب می کنند. (در ازای استفاده مجانی از نرم افزار این spyware ها اطلاعات قابل استفاده کاربر را برای شرکت سازنده ارسال می کنند.)• هنگام وارد کردن آدرس اینترنتی در مرورگر خود کاملأ دقت کنید. بسیاری از سازندگان spyware ها از صفحات اینترنتی با آدرس مشابه سایت های مشهور برای قالب کردن بدافزار های خود استفاده می کنند. (googkle.com یکی از مثال های واقعی این نوع سوء استفاده است.)• از برنامه های غیر قانونی که معمولا به صورت رایگان در اینترنت ارائه می شود استفاده نکنید؛ همین طور از برنامه های ارائه دهنده موسیقی و فیلم مجانی. صرف نظر از غیر قانونی بودن آنها، این برنامه ها معمولآ سرشار از انواع بدافزار ها از جمله spyware ها هستند.• از سایت های زیرزمینی دوری کنید. (سایت هایی که به داونلود غیرقانونی فایلها، ابزار و روش های هک کردن و ... مربوط می شود.) نه تنها بسیاری از این سایت ها در واقع فقط به منظور داونلود اتوماتیک spyware ها طراحی می شوند، بلکه ممکن است حاوی نرم افزار هایی باشند که پس از نصب شدن روی سیستم انواع و اقسام بدافزار را راهی کامپیوتر کند. لوئیس کورونس، مدیر PandaLabs در این باره می گوید: برای محافظت در برابر spyware ها مهمترین مسئله این است که آنتی ویروس مناسبی داشته باشید که بتواند spyware های شناخته شده و ناشناخته را از کار بیندازد. اما یادتان باشد که هیچ آنتی ویروسی بدون خطا نیست و به همین دلیل شیوه استفاده کاربران از اینترنت نیز می تواند در کاهش شانس بدافزارها برای نفوذ به سیستم مؤثر باشد. همان طور که هیچ راننده عاقلی، هر چقدر هم که سیستم های امنیتی اتومبیلش پیشرفته باشد، با سرعت 200 کیلومتر در ساعت یک دفعه دور کامل نمی زند، هیچ کاربر با هوشی با تصور امن بودن سیستمش، در سایت های آلوده و خطرناک گشت و گذار نمی کند.


چگونگی دریافت کرک و تشخیص ویروسی بودن آنها
ممکن است شما نیز تا به حال در جستجوی کرک برنامه ها و بازی ها بوده اید ، اما متاسفانه سایتهای بسیاری وجود دارد که از این امکان برای فریب کاربران استفاده میکنند و برنامه های آلوده به ویروس خود را به جای کرک های برنامه ها به مردم تحویل میدهند. در این ترفند قصد داریم روشهای مفیدی را معرفی کنیم که میتوانید این کرکهای آلوده را که حتی بسیاری از آنتی ویروس ها در تشخیص آنها ناکام هستند ، خود شما تشخیص دهید.
برای استفاده از کرک این سایتها باید به موارد زیر توجه کرد:1-حتما قبل از باز کردن فایل آنرا با Antivirus خود چک کنید. (ترجیحا Kaspersky ) توجه داشته باشید که آنتی ویروستان داخل فایلهای فشرده مثل zip، rar و ... و نیز فایلهای Exe selfextract را باید پک کند.2-دستورالعمل داخل فایل *.nfo را بخوانید(به جای * نام فایلتان است!) فایلهای مورد نیاز (که غالب اوقات ویروسی نیستند) در آن ذکر شده است. بنابراین فایلهای دیگر را هر گز اجرا نکنید. (این فایل را باید با notepad یا نرم افزارهای مشابه آن باز کرد)3-فایلهایی با نامهای crack.exe، run.exe، NiTROUS.exe و... غالبا ویروسی هستند. سعی کنید آنها را تا مطمئن نشدید (مثلا از طریق آنتی ویروس) اجرا نکنید. توصیه می کنم آنها را بلافاصله پاک کنید!در ذیل مثالی از سایت crackz.ws را (که در زمینه ی ویروس ید طولایی دارد!) می آورم:فایل انتخاب شده Kaspersky Anti-Virus v6.0.0.300 است.برای دریافت آن به آدرس http://www.tarfandestan.com/index.php?url=http://crackz.ws/down/157593/Kaspersky.Anti-Virus.v6.0.0.300_crack.html می رویم و "Download Crack" را انتخاب می کنیم. (توجه داشته باشید که گاهی قبل از انتخاب Download Crack صفحه ای باز می شود که باید آنرا بست. چون یک ویروس است!)نام فایل twk630ea.exe است. این فایل را با winrar باز کنید (هرگز اجرایش نکنید!)فایل run.exe ویروس است. آنرا باید پاک کنید.(همانطور که در twk.nfo نامی از آن برده نشده است!) در ضمن این فایل را بسیاری از antivirusهای تشخیص نمی دهند. بقیه ی فایلها سالم هستند و قابل استفاده!


فعال سازی قابلیت مقابله با هکرها در ویندوز XP
ویندوز XP نیز برای راحتی حال کاربران خود یک سیستم مقابله با ویروس ها و هکرها را در درون خود گنجانده است. این ترفند که بیشتر به کار افراد نیمه مبتدی می آید میتواند با استفاده از این قابلیت از ویندوز شما حفاظت کند.
برای فعال سازی آن:1- از منوي Start، به Contrl Panel بروید. 2- بر روي Network and Internet Connections کليک کنيد. 3- سپس Network Connections را انتخاب کنيد. 4- حال بر روي اتصال اينترنت خود، کليک راست کرده و از منوي باز شده Properties را انتخاب کنيد. 5- از Tab, Advanced گزينه ي Internet Connection Firewall را فعال کنيد. 6- بر روي OK کليک کنيد.


کرم های خطرناک رایانه
كرمها اصولاً ويروس نيستند با اين وجود تفاوت بين آنها بسيار اندك است و معمولاً در اخبار روزمره آنها را با يكديگر اشتباه مي گيرند. ويروسها يك كامپيوتر منفرد را آلوده مي كنند و سعي نمي كنند به كامپيوتر ديگري راه پيدا كنند اما کرمها بسیار شرور ترند چرا که سعی میکنند به کامپیوترهای دیگر انتقال پیدا کنند. ( مثلاً با اشتراك گذاشتن فايلها بوسيله email يا بوسيله فلاپي ديسك ها). كرمها به شدت علاقه مندند كه فقط خود را در ميان يك شبكه گسترش دهند. آنها به طور خود كار خودشان را به كامپيوترهاي ديگر انتقال مي دهند به علت اينكه انتقال آنها بين كامپيوترها به طور خودكار انجام مي پذيرد سرعت گسترش آنها بسيار سريعتر از ويروسها است. اما همیشه ما زرنگ تر بوده ایم. در این ترفند قصد داریم راه هایی را به شما معرفی کنیم که میتوانید از ورود کرم ها به سیستم تان جلوگیری کنید.
معمولترين راه گسترش يك كرم اين است كه خود را به همه آدرسهاي email اي كه شما در address book خود ليست كرده ايد برساند ، يا outlook شركت مايكروسافت برنامه email اي است كه بيشترين آسيب پذيري را در برابر حمله كرمها دارد ، فقط به اين دليل كه عمومي ترين برنامه است. براي كاهش دادن احتمال آلوده شدن به كرمها شما مي توانيد مراحل زير را اجرا كنيد:
هيچ فايل الصاقي ( attachment ) غير منتظره اي را در email هاي خود باز نكنيد ( بخصوص آنهايي را كه شامل پيغامهاي معمول مانند در اين جا فايلي كه شما درخواست كرده ايد وجود دارد. ) هر چند آنها از منابع مطمئني براي شما ارسال شده باشند. براي فرستنده email اي بفرستيد (reply ) و از او سئوال كنيد او واقعاً چنين فايلي براي شما فرستاده است يا نه؟
يك آنتي ويروس نصب كنيد و آن را مرتباً up to date كنيد.
اگر ممكن است از نرم افزار email اي به غير از Outlook Express استفاده كنيد.
اولین نمونه های كرمي كه به خوبي منتشر شده "Love Letter" نام دارد كه با فرستادن خود به آدرس email اي كه در address book نرم افزار Outlook Express وجود دارند منتشر مي شود به راحتي كپي كردن فايل در كامپيوتر قرباني خود را وارد مي كند و با يك عنوان به صورت "I LOVE YOU" وارد مي شود و پيغام آن به صورت زير است :
"Rindly chek the attached LOVE LETTER coming from me"
بدليل اينكه email از يك فرد شناخته شده براي گيرنده ارسال شده است بسياري از مردم گول مي خورند و كرم در حجم وسيع گسترش پيدا مي كند. اگر چه به كامپيوتر قرباني آسيب وارد مي شود ولي آسيب اصلي به كل شبكه وارد مي شود و همه آن را آلوده مي كند.
اسب تراوا چيز جالبي بنظر مي رسد اما چيزهاي آسيب رسان و كثيفي در بر دارد. و در لباس خدمات مفيد يا پيوستهاي ( attachments ) جذاب در email مثلاً يك screen saver پخش مي شود. آنها فايلهي الصاقي براي شما مي فرستند كه آنقدر براي شما جالب است كه آنها را براي دوستانتان مي فرستيد. در حاليكه آثار مخرب آن پنهان بوده با تأخير عمل مي كند بنابراين شما نمي دانيد چيزي كه در حال فرستادن آن هستيد يك فايل خطرناك است.
در مواقع ديگر اين كرمها تكثير مي شوند مانند يك كرم اينترنتي و خود را به صورت اتوماتيك به كامپيوترهاي ديگر مي رسانند و معمولاً از Outlook Express استفاده مي كنند.


راهی ساده برای مقابله با تروجان Magic-PS
مطمئنأ اکثر کسانی که با مقوله هک و امنیت آشنا هستند نام تروجان معروف Magic-PS را شنیده اند. این تروجان موجب دزدیده شدن پسورد کاربران پس از اجرا میشود و میتواند به سادگی پسورد یاهو شما را برای تروجان ساز ارسال کند. در این ترفند قصد داریم روشی را به شما معرفی کنیم که با بهره گیری از آن میتوانید کار این تروجان را کاملا ساقط کنید و خیال خود را از هک شدن بدین وسیله راحت کنید.
بدین منظور:از منوی Start وارد Run شده و در آن عبارت regedit را وارد کرده و Enter بزنید تا رجیستری باز شود.سپس به آدرس زیر بروید:HKEY_CURRENT_USER/Softwaqre/microsoft/windows/current version/Runonce سپس از قسمت دیگر دنبال متغیری با نام SVCHOST یا svchost بگردید و اگر وجود داشت آن را پاک کنید.همین عمل را در آدرس زیر نیز اعمال کنید:HKEY_LOCAL_MACHIN/software/microsoft/windows/curren version/run در پایان سیستم را مجددأ راه اندازی کنید.


تبدیل فایل exe به jpg
برای فهم بیشتر این ترفند شما باید اندکی به هک و تروجان های آن آشنا باشید. مطمئنأ میدانید در صورتی که با استفاده از برنامه های تروجان ساز یک تروجان بسازید ، فرمت این فایل سرور exe. خواهد بود. اما ما قصد داریم تا ترفندی کوچک را به شما آموزش دهیم که با استفاده از آن میتوانید بدون نیاز به نرم افزار خاصی در عین حالی که فرمت فایل exe است اما با فرمت jpg. و یا هر فرمتی که شما دوست دارید نمایش داده شود.
برای این کار:ابتدا دقت کنید که سیستم شما قابلیت نمایش فرمتهای فایل ها را دارد یا خیر؟ برای فهمیدن این موضوع My Computer را باز کرده و از منوی Tools به Folder Options بروید. سپس تب View را باز کرده و دقت کنید که گزینه Hide extensions for known file types تیک نخورده باشد.حال سراغ اصل مطلب برویم.فایل مورد نظر که فرمت exe دارد را بیابید و بر روی آن راست کلیک کرده و Rename را انتخاب کنید. سپس قبل از exe. عبارت jpg. را تایپ نمایید (و یا هر فرمتی که دوست دارید). که به عنوان مثال فایلی با نامkamyabonline.exe به شکل kamyabonline.jpg.exe در خواهد امد. حال میبایست پس از عبارت jpg. دست خود را بر روی دکمه Space کیبورد نگاه داشته و بیش از 20 بار این کلید را بفشارید. سپسEnter را بزنید. خواهید دید که تنها فرمت jpg. به چشم میخورد و تنها نشانه ای که از exe. به چشم میخورد سه نقطه ای است که در سمت دیگر آیکون وجود دارد و اصلا جلب توجه نمی کند.


چگونه بفهميم كه هك شده ايم؟
چگونه بفهمیم که هک شده ایم؟ این سوالی است که روزانه بسیاری از افراد از خودشان میپرسند. یا پس از به وجود آمدن مشکلی در سیستم خود فکر هک شدن سیستم به ذهنشان خطور میکند. اما فهمیدن این که آیا نفوذگر توانسته به سیستم ما دسترسی پیدا کند برای خود نشانه هایی دارد. تا دیر نشده این ترفند را مطالعه کرده و در صورت داشتن این نشانه ها سیستم خود را ایمن کنید.
*هنگام كار با اينترنت مانيتور شما ناگهان خاموش مى شود يا تصوير آن وارونه مى شود ياسيستم شما به طور ناگهانى خاموش مى شود و يا Restart مى كند.* شخصى با ID شما در مسنجر Yahoo با دوستانتان صحبت كرده و خودش را به جاى شما جا زده.* CD-Rom شما خود به خود باز و بسته مى شود.و ده ها مورد عجيب ديگر كه تابحال نديده بوديد و چند وقتى است كه با آنها دست به گريبان شديد...در اين موارد احتمال هك شدن وجود دارد . در واقع نفوذگر با نصب نرم افزار هك بر روى دستگاه شما قادر خواهد بود اين كارها را انجام دهد . البته در بعضى موارد نيز احتمال دارد سيستم شما دچار خرابى سخت افزارى يا نرم افزارى شده باشد.ولى هرگز اين مورد را از نظر نبايد دور داشت كه در بعضى موارد نفوذگر علاقه اى به خودنمايى ندارد . او بدون سر و صدا اطلاعات كسب مى كند و شايد دنبال پسوردها ، شماره تلفنها ، كارتهاى اعتبارى و يا موارد ديگر باشد.يك مورد خطرناك تر هم وجود دارد و آن مورد اين است كه نفوذگر از دستگاه شما به عنوان طعمه استفاده كند و از طريق آن به ساير كامپيوترها حمله كند و به اين طريق رد خود را از بين ببرد.اگر حملات وى اثر بخش باشد ممكن است شما به عنوان يك هكر دچار دردسرهاى قانونى شويد ! حتى بسته به مكانهايى كه هكر اصلى به آنها حمله كرده ممكن است شما واقعا" به دردسر بدى بيفتيد.پس بهتر است هرچه زودتر خود را در اين زمينه تجهيز كنيد تا هرگز طعمه قرار نگيريد.


فوت و فن های آنتی ویروسها
در این ترفند قصد داریم بحث آنتی ویروسها را به طور کامل برای شما بازکنیم. اینکه چه آنتی ویروسی مطمئن تر است؟ آنتی ویروسها چگونه یک ویروس را میشناسند؟ تکنیک های ویروس یابی و بسیاری مطالب دیگر. با بهره گیری از این ترفند میتوانید خودتان آنتی ویروس بهتر و مطمئن تر را انتخاب کنید.
اشاره :
در دنياي شبكه‌اي امروز، لزوم داشتن يك نرم‌افزار ضدويروس قدرتمند كه كامپيوتر ما را از انواع ويروس‌ها، كرم‌ها، بمب‌هاي منطقي و به‌طور كلي كدهاي مخرب مصون بدارد، بيش از هر زمان ديگري احساس مي‌شود. خوشبختانه (شايد هم متأسفانه) انتخاب‌هاي متعددي در اين زمينه وجود دارد. ولي واقعاً كدام يك از آن‌ها مي‌تواند بهتر مشكل كامپيوتر (يا كامپيوترهاي شبكه) ما را حل كند؟ كافي است سري به سايت‌هاي مربوط به فروشندگان اين نوع نرم‌افزارها بزنيد. به نظر مي‌رسد كه همه آن‌ها از بهترين‌ها هستند. و همه آن‌ها در تمام طول سال و در تمام 24 ساعت شبانه‌روز خدمات خود را ارايه مي‌دهند. از طرفي به دليل بازار رقابتي موجود، هيچكدام از آن‌ها اطلاعات دقيقي از نرم‌افزارخود ارايه نمي‌دهند. شما چه يك متخصص


ضدويروس‌ها چگونه كار مي‌كنند؟
اولين قدم جهت انتخاب يك ضدويروس مناسب آشنايي با كاركرد ضدويروس‌ها مي‌باشد.
پس از آشنايي با خصوصيات يك ضدويروس، واژگاني كه در اين زمينه استفاده مي‌شود، را خواهيد شناخت. اين‌كه بدانيد ضدويروس چه كارهايي مي‌تواند انجام بدهد و چه كارهايي نمي‌تواند انجام دهد، به شما كمك مي‌كند كه انتظارات معقولي از آن داشته باشيد.
يك ضدويروس چگونه ويروس‌ها را شناسايي مي‌كند؟
روش‌هاي مختلفي براي شناسايي ويروس‌ها وجود دارد.
ويروس‌ها (به‌طور معمول) چيزي بيشتر از كد يك برنامه نيستند. بنابراين اگر ما بدانيم كه هر كدي چه كاري انجام مي‌دهد قادر خواهيم بود كه كد حامل ويروس را به محض رويت شناسايي كنيم.
اين كار اولين عملي است كه انجام مي‌گيرد و به نام
نرم‌افزارهاي ضدويروس كه به اين روش كار مي‌كنند داراي يك بانك اطلاعاتي هستند كه شامل
1-
فلسفه
اين كار با استفاده از يك بانك اطلاعاتي كه ركوردهاي آن حاوي
الگوريتم‌هاي
● اگر تكنولوژي
● در بعضي مواقع اين تكنولوژي قطعه كد را در يك ماشين مجازي اجرا مي‌كند تا نتايج رفتاري آن را ببيند به اين روش
Integrity checksum -2
در روش
اگر يك كد مزاحم از تمام الگوريتم‌هاي يك ضدويروس كه تاكنون نام برديم بگذرد، در گام آخر توسط فناوري ديگري به نام
يك ضدويروس چه موقع ويروس‌ها را شناسايي مي‌كند؟
معمولاً ضدويروس‌ها به دو روش مي‌توانند ويروس‌ها را شناسايي كنند.
در روش اول ضدويروس، به صورت
مزيت اين روش در ارايه يك حفاظت دايمي است ولي اشكالي كه دارد اين است كه تنها فايل‌ها را به هنگام دسترسي مورد بررسي قرار مي‌دهد. يعني احتمالاً اگر ويروسي در يك فايل قرار گرفته باشد و در ديسك ذخيره شده باشد، با اين روش قابل شناسايي نيست. در روش دوم اين امكان به كاربر داده مي‌شود كه خودش نرم‌افزار ضدويروس را براي بررسي كردن ديسك يا يك فايل به كمك بگيرد. براي اين‌كه فعاليت فوق بازده بهتري داشته باشد بايد ضدويروس را طوري تنظيم كرد كه در دوره‌هاي زماني معين اقدام به اسكن كند. اين روش به
ضدويروس‌ها چه كارهايي را مي‌توانند انجام دهند و چه كارهايي را نمي‌توانند انجام دهند؟
1- محافظت صددرصدي
هيچ ضدويروسي وجود ندارد كه بتواند به صورت صددرصد سيستم شما را در مقابل ويروس‌ها ايمن كند. ويروس‌ها و كدهاي مخرب هميشه از ضد‌ويروس‌ها جلو بوده‌اند
به خاطر داريد كه ضدويروس‌ها براي شناسايي يك ويروس به‌طور معمول نياز به
بيشتر ضدويروس‌ها در صورت بروز و ظهور يك ويروس جديد قادر خواهند بود كه به سرعت آن را شناسايي كنند و سيستم شما را از وجود اين ويروس پاك نگه دارند.
2- بازسازي فايل‌هاي ويروسي شده
آيا هر ويروسي كه توسط نرم‌افزار ضدويروس شناسايي شد قابل از بين بردن است؟
بستگي دارد كه عملكرد ويروس چگونه باشد.
بعضي از ويروس‌ها مانند ويروس‌هاي ماكرويي به راحتي توسط نرم‌افزار ضدويروسي تشخيص داده مي‌شوند و از فايل بيرون كشيده مي‌شوند و پاك مي‌شوند. اين فايل‌ها هيچ آسيبي به فايل ميزبان خود نمي‌رسانند.
اما بعضي از ويروس‌هاي ديگر نيز هستند كه بر روي فايل ميزبان چيزي مي‌نويسند يا اين‌كه اصلاً كدويروس را درون فايل ميزبان قرار مي‌دهند. يكي از انواع اين ويروس‌ها
دسته ديگري از ويروس‌ها وجود دارند (مانند ويروس
معيارهاي انتخاب يك ضدويروس
حالا كه متوجه شديد ضدويروس چگونه كار مي‌كند و چه كارهايي را مي‌تواند براي شما انجام دهد، وقت آن است ببينيم چه معيارهايي براي انتخاب يك ضدويروس مهم هستند.
1- شناسايي
مهمترين وظيفه يك ضدويروس شناسايي ويروس‌ها است. اما چگونه بايد مطمئن شويم كه يك ضدويروس همان كاري را كه ادعا مي‌كند انجام مي‌دهد؟
آيا همين قدر كه برنامه ضدويروس يك گزارش مبني بر شناسايي ويروس‌ها توليد مي‌كند متقاعد مي‌شويد كه كار خود را به خوبي انجام مي‌دهد؟ پيدا كردن جواب دو سوال زير مي‌تواند به شما كمك ‌كند:
پرسش اول: نرم‌افزار ضدويروس قادر است چه تعداد ويروس را مورد شناسايي قرار دهد. از اين پارامتر عموماً با نام
پرسش دوم: نرم‌افزار ضدويروس تحت چه شرايطي مي‌تواند يك ويروس را شناسايي كند؟ آيا اگر اين ويروس در حافظه مقيم شده باشد توسط ضدويروس قابل تشخيص است؟
توصيه هاي مهم
اول: يك راه‌حل اين است كه شما خودتان ضدويروس را بررسي كنيد. براي اين كار بر روي اينترنت به دنبال ويروس‌هاي مختلفي بگرديد و اين ويروس‌ها را به سيستم خودتان بياوريد و ببينيد كه آيا ضد‌ويروس مي‌تواند اين ويروس‌ها را شناسايي كند يا نه؟ ولي من شما را از انجام اين عمل شديداً منع مي‌كنم. حتي اگر فروشنده ضدويروس خودش اين پيشنهاد را به عنوان يك راه‌حل براي آزمايش ضدويروس داده باشد. همان‌طور
دوم: اگر شما واقعاً مي‌خواهيد مطمئن شويد كه يك ضدويروس قادر به انجام چه كارهايي است مي‌توانيد در سايت
در اين حالت اگر ضدويروس موفق به از بين‌بردن ويروس شود چه بهتر و چنانچه نتواند، شما هيچگونه اطلاعاتي از دست نخواهيد داد. بدين‌ترتيب مي‌توانيد يك روش امن براي آزمايش ضدويروس به كار ببنديد.
سوم: شما مي‌توانيد از منابع موجود كه قبلاً اين كار را انجام داده‌اند استفاده كنيد. بعضي از سازمان‌ها، متولي انجام همين فعاليت مي‌باشند. ليستي از ويروس‌ها توسط
اين سايت‌ها نيز براي اين منظور مفيد مي‌باشند:IT باشيد و چه يك كاربر معمولي، ممكن است به دليل نداشتن اطلاعات صحيح براي انتخاب ضدويروس مناسب خود با مشكل مواجه مي‌شويد. بنابراين بسيار مهم است كه بدانيد ضدويروس‌ها چگونه كار مي‌كنند و در واقع عوامل مهم براي انتخاب آن‌ها كدامند.Signature Matching معروف است.Virus signatureها است و به محض اين‌كه كدي را ملاحظه كرد كه معادل يكي از ركوردها باشد آن را به عنوان ويروس شناسايي مي‌كند. به نظر مي‌رسد كه موثرترين راه براي كشف ويروس‌ها همين باشد. روش فوق ذاتاً به‌گونه‌اي است كه اول ويروس را شناسايي مي‌كند و بعد متناظر با آن يك ركورد (virus signature) به بانك اطلاعاتي اضافه مي‌كند و حالا اگر ويروسي پيدا كند، در صورتي‌كه متناظر با اين ويروس ركوردي در بانك اطلاعاتي باشد قادر به شناسايي آن خواهد بود و همين امر ايجاب مي‌كند شركت‌هايي كه از اين فناوري در نرم‌افزار خود استفاده مي‌كنند مدام آن را بروز نگه دارند. به هر حال اين يك نقطه ضعف مي‌باشد و براي فائق آمدن بر آن دو روش ديگر در نرم‌افزارهاي ضدويروس معرفي شده است.Heuristic method (روش‌ مكاشفه‌اي)Heuristic اين است كه بتوانيم ويروس‌هايي را شناسايي كنيم كه هنوز Virus Signature آن‌ها در بانك اطلاعاتي موجود نمي‌باشد.Virus behavior signature مي‌باشد قابل انجام است. ركوردهاي اين بانك اطلاعاتي امضاي ويروس خاصي را نگهداري نمي‌كنند بلكه بيشتر رفتارهاي (رفتار بد) ويروس‌ها را ذخيره مي‌كنند. مثلاً اين‌كه هر كجا تشخيص بدهند كدي قصد پاك كردن Boot Sector را دارد از آن جلوگيري مي‌كنند.Heuristic به دو صورت پياده‌سازي مي‌شوند:Heuristic كد هر برنامه را با Virus behavior Signature مقايسه كند و مورد آناليز قرار دهد آن را روش static heuristic مي‌ناميم.dynamic heuristic مي‌گوييم. اين روش ممكن است نتايج غلطي نيز توليد كند.(جامعيت سرجمع)integrity checksum، فرض براين است كه ويروس قصد اعمال تغييراتي در فايل دارد. مثلا‌ً يك ويروس مي‌خواهد كه روي يك فايل چيزي بنويسد يا اين‌كه خودش را به آخر فايلي اضافه كند. در اين روش نرم‌افزار checksum فايل غيرويروسي و يا درايورهاي تميز را ذخيره مي‌كند و هرگاه كه تغييري در اين checksum مشاهده شود متوجه مي‌شود كه احتمال دارد ويروسي اين كار را انجام داده باشد. در اين روش نيز احتمال توليد نتايج غلط وجود دارد. اين روش در مقابله با ويروس‌هاي ماكرويي يا ويروس‌هاي مانند code Red كه بدون اين‌كه در هيچ فايلي ذخيره شوند در حافظه بارگذاري و اجرا مي‌شوند، كارايي چنداني ندارد.Activity Blocker از فعاليت آن جلوگيري مي‌شود. اين تكنولوژي از تمام فعاليت‌هايي كه ممكن است توسط يك كد مخرب صورت بپذيرد جلوگيري مي‌كند مثلاً اگر تشخيص دهد كه هاردديسك در حال فرمت شدن است از آن جلوگيري مي‌كند.Real Time (بلادرنگ) و همان موقع كه فايل مورد دسترسي قرار مي‌گيرد عمل مي‌كند. در اين روش، ضدويروس درون حافظه مقيم مي‌شود و تمام فعاليت‌هاي مربوط به سيستم را مورد ارزيابي و بررسي قرار مي‌دهد. اين نرم‌افزارها با همكاري سيستم‌عامل متوجه مي‌شوند كه هم‌اكنون قرار است فايلي مورد دسترسي قرار بگيرد. سريعاً اين فايل را بررسي و نتيجه را گزارش مي‌دهند. به اين روش on-access مي‌گويند.on-demand معروف است.CodeRed .،Melissa ،Funlove ، Nimda و ويروس‌هاي زياد ديگر اين فرضيه را ثابت نموده‌اند و البته دليل پويايي و حيات نرم‌افزارهاي ضدويروس نيز همين قضيه مي‌باشد.virus signature دارند و البته هنگامي كه اين signature موجود نباشد از روش‌هاي heuristic استفاده مي‌شود كه اين روش‌ نيز هميشه جواب درست را برنمي‌گرداند. با اين همه، ضدويروس‌ها در مقابل ويروس‌هاي شناخته شده (بيش از60 هزار عدد) يك حفاظت همه جانبه از سيستم شما به عمل مي‌آورند.Loveletter است. در اين مورد به وضوح ديده مي‌شود كه فايل ميزبان قابل بازيابي نيست و تنها راه‌حل اين است كه اين فايل را پاك كنيم.Nimda) كه علاوه بر ايجاد تغييرات بر روي فايل، قابليت دستكاري فايل‌هاي سيستم و رجيستري را نيز دارند. در اين موارد ضدويروس به تنهايي نمي‌تواند كاري بكند. شما به ابزاري نياز داريد كه بتواند فايل ويروسي را حذف كند و تغييرات اعمال شده در سيستم شما را به حالت اوليه برگرداند. معمولاً اين ابزار كمكي بر روي وب سايت‌هاي فروشندگان نرم‌افزار ضدويروس موجود مي‌باشد.detection Rate ياد مي‌شود.Eicar كه گفته است: استفاده از ويروس‌هاي واقعي براي تست كردن يك ضدويروس در يك محيط عملياتي مانند اين است كه شما آتش را به دفتر كار خود بياوريد و بعد بخواهيد بررسي كنيد كه آيا حسگرهاي دود‌ به خوبي كار مي‌كنند يا نه؟ شما هرگز نمي‌توانيد از نتيجه كار مطمئن باشيد. ممكن است برنامه ضدويروس نتواند همه موارد را شناسايي كند و ويروس‌ها شروع به پاك كردن داده‌هاي ارزشمند سيستم شما و پخش شدن در شبكه بنمايند. امري كه ممكن است به بهاي از دست دادن شغلتان تمام شود.www.eicar.org يك سري آزمايش‌هاي بي‌خطر جهت آزمايش ضدويروس پيدا كنيد. در اين سايت فايل‌هاي آزمايشي و بي‌خطري وجود دارند كه بيشتر ضدويروس‌ها آن‌ها را به عنوان ويروس شناسايي مي‌كنند.www.wildlist.org نگهداري مي‌شود. در اين سايت مي‌توانيد ببينيد كه detection Rate يا نرخ شناسايي هر ضدويروس چقدر است.
www.virusbtn.com: اين سايت، آماري از توان ضدويروس‌ها براي شناسايي ويروس‌هاي موجود در سايت wildlist (در دو مورد on-demand,Real-time) را ارايه مي‌كند.
www.chech-mark.com/cgi-bin/Redirect.pl
نرم‌افزارهايي در سطح دوم موفق هستند كه قادر به از بين بردن ويروس نيز باشند.
2- امكانات
بسيار مهم است كه بدانيم چه نوع فناوري در ضدويروس موردنظر استفاده شده است و چه ويژگي‌هايي دارد.
1- سازگاري سخت‌افزاري و نرم‌افزاري سيستم شما با ضدويروس انتخاب شده.
در نگاه اول شايد اين مساله كمي بديهي به نظر برسد. اما به هر حال برخي از فروشندگان آخرين نسخه نرم‌افزار ضدويروس خود را كه تنها با جديدترين سيستم‌عامل‌ها كار مي‌كنند، ارايه مي‌دهند.
بنابراين منطقي به نظر مي‌رسد كه قبل از اقدام به خريد نرم‌افزار حتماً به اين نكته توجه كنيد.
2- توانايي پويش(
اين يكي از ويژگي‌هاي اساسي است كه يك ضد‌ويروس بايد دارا باشد. اين بخش نرم‌‌افزار باعث مي‌شود كه نرم‌افزار ضدويروس مانند يك سگ نگهبان عمل كند. يعني همان موقع كه ويروس در حافظه بارگذاري مي‌شود ويروس را شناسايي و خنثي كند.
اين بخش نرم‌افزار بايد قادر باشد كه به تمام نواحي سيستم از جمله فايل سيستم، بوت ركورد،: در اين سايت ضدويروس‌ها در دو سطح مورد بررسي قرار مي‌گيرند. سطح اول همان است كه در سايت Virusbtn نيز انجام مي‌شود يعني فقط شناسايي ويروس‌ها.on-Access Real time) را داشته باشد.
Mabter Boot Record) MBR
3- توانايي پويش به صورت
مخصوصاً هنگامي كه آخرين نسخه ضدويروس را دريافت مي‌كنيد حتماً اين كار را انجام دهيد. سناريوي زير انجام توصيه بالا را توجيه مي‌كند.
شما يك
4- از الگوريتم‌هاي
5- بتواند انواع فايل‌ها با فرمت‌هاي مختلف را پويش كند.
اگر شما ويروسي در سيستم داشته باشيد كه قادر باشد به هر نوع فايلي بچسبد، نياز به ضدويروسي داريد كه بتواند فايل‌هاي مختلف با پسوندهاي مختلف را مورد بررسي قرار دهد. قبلاً تنها راه انتشار يك ويروس اين بود كه به فايل‌هاي برنامه‌اي بچسبد، اما امروزه اين امكان وجود دارد كه ويروس براي انتشار خودش از فايل‌هاي غيراجرايي نيز استفاه كند.
6- توانايي جلوگيري از فعاليت اسكريپت‌هاي مخرب را داشته باشد. بعضي از ويروس‌ها هستند كه با استفاده از اسكريپت‌ها طراحي شده‌اند. كرم‌هاي
موتور ضدويروس بايد اين قابليت را داشته باشد كه كدهاي
7- توانايي بررسي ضميمه
امروزه بسياري از ويروس‌ها توسط
بعضي از آن‌ها مانند كرم
8- قابليت بررسي فايل‌هاي فشرده را نيز داشته باشد. اگر چه يك ويروس هنگامي كه در يك فايل فشرده قرار دارد نمي‌تواند آسيبي به سيستم برساند ولي بهتر است است كه اصلاً اين ويروس در سيستم شما وجود نداشته باشد.
9- قابليت اين را داشته باشد كه اسب‌هاي تراوا، جاوااپلت‌هاي مخرب و اكتيوايكس‌هاي مزاحم را شناسايي كند. نرم‌افزارهاي ضدويروس نه تنها بايد اين قابليت را داشته باشند كه ويروس‌ها و كرم‌ها را شناسايي كنند بلكه بايد بتوانند از فعاليت‌اسب‌هاي تراوا، اكتيويكس‌ها و اپلت‌هاي جاوا نيز جلوگيري كنند.
امروزه بيشتر ضدويروس‌ها داراي اين خصوصيت مي‌باشند.
3- نگهداري از نرم‌افزار
دو مورد زير در نگهداري از نرم‌افزارهاي ضدويروس قابل توجه هستند.
1- بروز كردن مداوم ضدويروس براي مقابله با ويروس‌هاي جديد.
در بخش‌هاي قبل لزوم بروز نگه‌داشتن بانك‌اطلاعاتي ضدويروس توضيح داده شد. بنابراين ضدويروس منتخب شما بايد به ‌گونه‌اي باشد كه به راحتي قابليت روزآمد شدن را داشته باشد و علاوه‌‌‌برآن به‌طور مداوم ركوردهاي اين بانك اطلاعاتي زياد شود. شما همچنين بايد متوجه اين مطلب باشيد كه از چه مكانيزم‌هايي جهت بروز نگه‌داشتن ضدويروس استفاده مي‌شود. آيا نسخه‌هاي بروز شده بر روي وب سايت فروشندگان قرار دارد؟ و آيا به راحتي قابل دريافت مي‌باشد؟ و آيا شما به راحتي مي‌توانيد از وجود يك ويروس جديد آگاهي يابيد يا نه؟
اگر شما داراي ارتباط اينترنتي كم سرعتي باشيد دريافت كردن اين نرم‌افزار بسيار خسته‌كننده مي‌باشد. اين نكته نيز مهم است كه در هر بار انجام اين عمل بايد فقط قسمت روزآمد شده نرم‌افزار دريافت شود.
نكته ديگر اين‌كه، نويسندگان ضدويروس‌ها چقدر سعي مي‌كنند تا روش‌هاي جديدي كه براي توليد ويروس‌ها استفاده مي‌شود بشناسند و در نرم‌افزار خود به كار گيرند؟
و نكته مهم‌تر اين‌كه از زمان خبر انتشار يك ويروس تا وقتي كه نرم‌افزار ضدويروس براي اين ويروس بروز شود چقدر طول مي‌كشد؟
4- نرم‌افزارهاي ضدويروس چقدر بر كارايي سيستم شما تأثيرگذار مي‌باشند؟
همه نرم‌افزارهاي ضد‌ويروس بر كارايي سيستم شما تأثير مي‌گذارند. اغلب اوقات اندازه‌گيري ميزان اين تأثير سخت است ولي به هر حال به عنوان يك معيار مهم در انتخاب ضدويروس مطرح مي‌باشد. پرسش‌هاي زير در اين مقوله مهم مي‌باشند.
- آيا نرم‌افزار ضدويروس باعث كندتر شدن پروسه بوت سيستم شده است؟
- زمان دسترسي به يك فايل را افزايش داده است؟
پس براي انتخاب يك ضدويروس مناسب ناچاريد كه چند آزمايش را انجام دهيد.
مثلاً مي‌توانيد زماني كه براي پويش‌هاي مختلف (تحت شرايط مختلف) توسط يك ضدويروس مصرف مي‌شود را محاسبه كنيد و در اين مدت، زمان ميانگين استفاده از حافظه و
يا اين‌كه زماني كه براي اسكن
يا اين‌كه وقتي كه ضدويروس در حال پويش
توجه به اين موضوع كه محيط تست براي همه ضدويروس‌ها كه مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند، مشابه باشد بسيار مهم است از جلمه اين‌كه:
حجم فايل‌ها و نوع فايل‌هايي كه براي هر يك از ضدويروس‌ها مورد بررسي قرار مي‌گيرد مهم است.
هر دو ضدويروس به يك ترتيب و روي يك سخت‌افزار پيكربندي شده باشند.
5- نرم‌افزار ضدويروس قابل كنترل باشد.
اگر شما نتوانيد بر روي ضدويروس خود نظارت كامل داشته باشيد مانند اين است كه ضدويروس نداريد.
شما بايد بتوانيد به‌طور مرتب (هر زمان كه نياز داشتيد) و بدون زحمت زيادي بانك اطلاعاتي خود را كامل‌تر يا بروز كنيد.
به راحتي بتوانيد از سرورها خود و كلاينت‌هاي خود محافظت كنيد و گزارش‌هاي نرم‌افزار ضدويروس را براي هر كدام از آن‌ها ببينيد.
6- پشتيباني ضدويروس هميشگي و موثر باشد.
فروشنده نرم‌افزار بايد قادر باشد كه پشتيباني مورد نظر شما را انجام دهد. مطمئناً پشتيباني كه براي كاربر در خانه ارايه مي‌شود با پشتيباني كه براي يك شركت بزرگ انجام مي‌شود با يكديگر متفاوت هستند.
فروشنده براي پشتيباني مي‌تواند خدمات زير را به شما ارايه دهد.
1- قادر باشد كه شما را به صورت
اگر يك ويروس جديد شناخته شود، فروشنده بايد بتواند اين موضوع را به اطلاع شما برساند تا اقدامات لازم را براي خودتان، يا براي شبكه‌اي كه شما مس‡وول آن هستيد انجام دهيد.

نتيجه‌گيري
هيچ‌كدام از نرم‌افزارهاي ضدويروس بهترين نيستند. يك ضدويروس وقتي براي شما بهترين است كه بتواند نسبت به نرم‌افزارهاي ديگر به صورت كاملتري نيازهاي شما را برآورده كند.
اطلاعاتي كه فروشنده نرم‌افزار ارايه مي‌كند هميشه خوب است ولي انتخاب ضدويروس نبايد تنها براساس ادعاهاي فروشنده باشد.


آنتی ویروسها جادو نمیکنند!
آنتی ویروسها محافظان سیستم های ما هستند. این گونه نرم افزارها میتوانند بنا به ساختمان برنامه ای خود, کنترل مرکزی سیستم را در دست گیرند و مواظب رفتار مشکوک یا برنامه های مخرب اجرایی بر روی سیستم ما باشند ولی با گسترش روابط, نمیتوانیم به صورت کامل روی آنها حساب کنیم زیرا این برنامه ها از حمله ویروسها در امان نیستند .
در بعضی موارد دیده شده که ویروسها بروی سیستم اجرا میشوند ولی آنتی ویروس هیچ واکنشی در مقابل ویروس ندارند و مانند یک برنامه طبیعی با آنها برخورد میکند.
خوشبختانه شرکت های آنتی ویروس برای تسلط بر کل ارتباطات اینترنتی اقدام به تاسیس شرکتهایی به صورت نمایندگی در اکثر کشورها کرده اند. آنها به این منظور نشان دادند که می خواهند کرم ها را در نطفه خفه کنند و از پخش گسترده انها در کل شبکه جلوگیری نمایند.
آنها اقدام به آگاه سازی کاربران اینترنتی از طریق سرویسهایی مانند رادار کرده اند. شاید نقاط ضعف شرکت های آنتی با ارائه این نوع سیستمها به کاربران اثبات شده باشد. انها بر این عقیده اند که به تنهایی و بدون کمک کاربران اینترنتی نمی توانند از پس کرم های اینترنتی برآیند. بنابر این هر شرکت آنتی ویروس آنالیز های خود را در اختیار کاربران قرار میدهد تا اگر نرم افزار آن شرکت نتوانست کرم را خنثی کند کاربران با داشتن اطلاعات کافی شروع به مقابله با کرمها کنند. همان طور که می دانید آنتی ویروس ها فقط یک نرم افزار هستند و ما نمی توانیم تصور کنیم که آنها میتوانند معجزه کنند, باید درک کرد که این نرم افزارها خود دارای مشکل هایی می باشند.
چند تکنیک آنتی ویروس
1. تکنیک تله گذاری: در این روش آنتی ویروس توجه ویروس را به خود جلب می کند.
2. مخفی ماندن : وقتی ما آنتی ویروسی در کامپیوتر نصب میکنیم ویروسها در بین فایلها پنهان می شوند. در آنتی ویروس
3. سیستم رادار : اطلاع رسانی به کاربران.
و ده ها تکنیک دیگر.و حافظه سركشي كند.on-demand را داشته باشد. يكي از كارهاي ضروري كه براي حفظ سلامت سيستم‌تان بايد انجام دهيد اين است كه هراز‌چندگاهي وضعيت سيستم خود را با اجراي ضدويروس بررسي كنيد.e-mail دريافت مي‌كنيد كه اين e-mail شامل يك ضميمه و ويروسي است. منتهي شما اين ضميمه را هيچ‌گاه باز نكرده‌ايد. اجراي ضدويروس بروز شده باعث مي‌شود كه (احتمالاً) ويروس فوق شناسايي شود.Heuristic پشتيباني كند.I Love You از اين نوع است.VBS و JS را شناسايي كند و در صورتي كه آن‌ها را مخرب تشيخص دهد از فعاليتشان جلوگيري كند.e-mail را داشته باشد.e-mail ‌انتشار پيدا مي‌كنند.KAK حتي اين توانايي را دارند تا در سيستم‌هايي كه خوب پيكربندي نشده‌اند، بدون اين‌كه ضميمه e-mail باز شود شروع به انتشار خود بنمايند.cpu را نيز اندازه‌گيري كنيد.on-demand نياز مي‌باشد را براي محصولات مختلف اندازه‌گيري كنيد.Real-time مي‌باشد ببينيد كه باز كردن يك فايل بزرگ چقدر طول مي‌كشد؟on-line پشتيباني كند و اگر شك كرديد كه فايلي حاوي ويروس است، بتوانيد آن را براي فروشنده ارسال كنيد تا نظر خودش را راجع‌به فايل بيان كند.Kaspersky : (از بهترین آنتی ویروسها )Kaspersky هیچ قسمتی از سیستم (نرم افزاری) متوجه نصب نمی شوند.


مخفی کردن IP در برابر هکرها

در صورتی که تنها سررشته ای از هک و امنیت را داشته باشید میدانید که بسیاری از هکرها برای نفوذ به سیستم قربانی از IP او استفاده می کنند. با استفاده از این ترفند می توانید کاری کنید که IP شما برای همیشه دور از دسترس این افراد باشد و به نوعی به طور کامل IP خودتان را از دسترس دیگران مخفی نگه دارید.
برای این کار:
1- ابتدا از منوی Start به Run رفته و در محیط Run عبارت MMC را تایپ نمایید.
2- در محیط جدید ، از منوی File به قسمت Add/Remove Snap-in بروید.
3- در پنجره باز شده بر روی دکمه Add کلیک کنید.
4- در پنجره جدید ، بر روی IP Security Policy Management کلیک کرده و دکمه Add را بزنید.
5- سپس Finish را زده و خارج شوید.
6- در پنجره قبلی بر روی Ok کلیک کنید.
7- حال در همان محیط اولیه هستید.آیکون کناری عبارت IP Security Policy Management زرد رنگ است. اکنون میبایست یکبار بر روی آن کلیک کنید تا رنگ آن به سبز تغییر پیدا کند.
8- در پایان از منوی File به Exit رفته و با انتخاب yes این عملیات را ذخیره کنید


ترفندهایی درباره امنیت در مقابل هکرها
دانستن انواع روش های هک و نفوذ به کامپیوتر و ترفندهای جلوگیری از آن میتواند تا حد بسیار زیادی شما را در برابر هکرها ایمن کند. ناگفته هایی از پسوندهای فایلها و روش های پاکسازی آنها ، روشهای تروجانها در هنگام راه اندازی و روشهای راه اندازی برنامه های هک ، راه هایی از این قبیل هستند که شما بایستی طریقه مقابله با آنها را بدانید.
پسوندهاي پنهان فايلهاي ويندوز
ممكن است از اين موضوع آگاهي نداشته باشيد، اما حتي اگر به ويندوز بگوييد كه تمام پسوندهاي فايل را نشان دهد، هنوز هم فايلهايي وجود دارند كه بطور پيش فرض مخفي شده‌اند. همچنين هر برنامه نصب شده‌ايي مي‌تواند پسوندها را پيكربندي كند تا پنهان شوند. در اينجا در مورد چگونگي انجام اين كار و همچنين دليل اينكه چرا برخي از پسوندهاي پنهان مي‌توانند براي تعدادي از كاربرهاي كامپيوتر خطرناك باشند، مثالهايي آورده شده است. به فرض اينكه شما قبلا ويندوز explorer را براي نشان دادن تمام پسوندهاي پيكربندي كرده‌ايد.
پسوندهاي SHS
يك كپي از notepad.exe بگيريد و آن را روي desktop خود قرار دهيد. Wordpad را باز كنيد. روي notepad.exe كليك كنيد و آن را به سمت سند باز شده wordpad بكشيد. روي notepad.exe كليك كنيد و آن را به عقب به سمت desktop بكشيد. فايلي را كه ايجاد شده است (Scrap) به Readme.txt تغيير نام دهيد.
حالايك آيكن كه نشان دهنده سند متني است و فايلي با نام مشخص readme.txt بر روي desktop شما وجود دارد كليك كردن بر روي فايل فوق باعث مي‌شود notepad باز ‌شود. اگر اين فايل يك Trojan باشد، شما فريب خورده‌ايد و توسط آنچه كه يك فايل متني بي‌خطر بنظر مي‌رسيد آلوده شده‌ايد. اگر اجازه نمايش اين پسوند داده مي شد شما فريب فايل Readme.txt.shs را نمي‌خورديد.
پسوندهاي PIF
اگر سعي كنيد تا notepad.exe را به anything.txt.pif تغيير نام دهيد، تنها فايلي با نام anything.txt روي desktop خود خواهيد ديد. و اين بدين دليل است كه PIF پسوند ديگري است كه ويندوز بطور پيش فرض پنهان مي‌كند. اگر شما فايل را اجرا كنيد برنامه اجرا خواهد شد، به خاطر اينكه ويندوز پسوندهاي PIF را اجرا خواهد كرد حتي اگر آنها فايلهاي اجرايي باشند.
پسوندهاي SCR
پسوند ديگري كه بايد مراقب آن بود SCR است. كپي notepad.exe خود را به notepad.scr تغيير نام دهيد و روي آن كليك كنيد. Notepad به عنوان يك فايل اجرايي اجرا خواهد شد. بسياري از افراد توسط هكرهايي فريب مي‌خورند كه account يك قرباني را بدست آورده‌اند. هكر email يا هر نوع پيغامي را به تمام دوستان قرباني مي‌فرستد كه "اين صفحه نمايش جديد و بامزه را ببينيد از خنده روده بر خواهيد شد!" از آنجايي كه اين پيغام از يك منبع مطمئن آمده، اكثر افراد فريب خورده و فايل SCR را اجرا مي‌كنند كه در نهايت به هكري ختم مي‌شود كه به كامپيوتر شما متصل شده است.

پسوندهاي ميانبر PIF
برخي از پسوندهاي پنهان فايل قادرند به سادگي با فرمانهاي پنهان شده‌اي كه مي‌توانند براي سيستم شما مخرب باشند برنامه‌ريزي شوند. اين يك آزمايش ساده است:
دكمه راست ماوس خود را روي desktop كليك كنيد و New و سپس Shotcut را انتخاب نماييد. در Command line دستورformat a:/autotest تايپ كنيد. حالا Next را كليك كنيد. در "Select a name for the shortcut" تايپ كنيد: readme.txt . سپس Next را كليك كنيد. يك آيكن notepad را انتخاب كرده و Finish را كليك كنيد. حالا شما در desktop خود فايلي با نام readme.txt و با آيكن notepad داريد. مطمئن شويد كه در درايو شما ديسكي است كه از دست دادن آن براي شما اشكالي ندارد و روي آيكن كليك كنيد. فايلي كه شما روي آن كليك كرده‌ايد درايو A: را فرمت خواهد كرد. البته آيكن هكر درايو ديگري را مورد هدف قرار خواهد داد يا ممكن است نامي همچون ‘game.exe’ و فرماني براي حذف كردن دايركتوري ويندوز شما يا (deltree /y C:/*.*) كل درايو C شما داشته باشد. اگر پسوند PIF پنهان نشود، قادر به فريب شما نخواهد بود.

پسوند SHS
فايلهاي Scrap نيز مي‌توانند فرمانهاي گنجانده شده را پنهان كند. اين يك آزمون ساده است: از notepad.exe يك كپي بگيريد و آن را روي desktop خود قرار دهيد. Wordpad را باز كنيد.Notepad.exe را كليك كنيد و آن را به سمت سند باز شده wordpad بكشيد. روي Edit كليك كنيد و Package Object و سپس Edit package را انتخاب كنيد. روي Edit و سپس Command Line كليك كنيد.
در كادر، دستوري مانند format a:/autotest را تايپ كنيد و روي OK كليك كنيد. آيكن نيز مي‌تواند از اين پنجره تغيير يابد. از پنجره خارج شويد، اين كار سند را به روز خواهد كرد. روي notepad.exe كليك كنيد و آن را به عقيب به سمت Desktop بكشيد. فايلي را كه ايجاد شده (Scrap) به Readme.txt تغيير نام دهيد.
حالا شما آنچه را كه شبيه يك فايل متني است داريد. اگر اين فايل اجرا شود درايو A: را فرمت خواهد كرد. همانگونه كه در مثال بالا براي پسوندهاي ميانبر PIF ديده شد، هكر مي‌تواند از فرمانهاي خطرناكتري استفاده كند.
روشهاي Trojan در هنگام راه اندازي
روشهاي راه اندازي استاندارد
اكثر افراد از راههاي متفاوتي كه هكرها براي راه اندازي فايلهاي Trojan استفاده مي‌كنند آگاه نيستند. اگر هكري كامپيوتر شما را با يك Trojan آلوده كند، نياز به انتخاب يك روش راه‌اندازي خواهد داشت، بگونه‌اي كه در زمان راه‌اندازي مجدد كامپيوتر شما Trojan بارگذاري شود. روشهاي معمول راه‌اندازي شامل كليدهاي اجرايي registry، فولدر راه اندازي ويندوز، Windows Load= يا run=lines يافته شده در فايل win.ini و shell=line يافته شده در system.ini ويندوز مي‌باشند.
روشهاي راه اندازي خطرناك
از آنجايي كه فقط تعداد اندكي از اين روشهاي راه اندازي وجود دارند، هكرهاي زيادي را يافته‌ايم كه در پيدا كردن روشهاي جديد راه‌اندازي افراط مي‌كنند. اين شامل استفاده از تغييرات خطرناكي در سيستم registry مي‌باشد، كه در صورتي كه فايل Trojan يا فايل همراه آن از بين برود سيستم را بصورت بلااستفاده درخواهد آورد. اين يك دليل استفاده نكردن از نرم افزار ضد ويروس براي از بين بردن Trojanهاست. اگر يكي از اين روشها استفاده شود، و فايل بدون ثابت كردن registry سيستم از بين برود، سيستم شما قادر به اجراي هيچگونه برنامه‌اي پس از راه اندازي مجدد كامپيوترتان نخواهد بود.
قبل از آنكه سراغ registry برويم لازم به توضيح است كه يك فولدر به صورت C:/WINDOWS/StartMenu/Program/StartUp وجود دارد كه هر فايلي در اينجا باشد هنگام راه اندازي ويندوز اجرا خواهد شد.توجه داشته باشيد كه هرگونه تغييري مي‌تواند سيستم شما را به خطر بياندازد بنابراين، هرچه ما مي‌گوييم انجام دهيد. براي دستيابي به registry به منوي start>run> برويد و "regedit" را بدون علامت " " تايپ كنيد. در registry چندين مكان براي راه اندازي Startup وجود دارد كه ليستي از آنها را در اينجا مي آوريم.
HKEY_CLASSES_ROOT/exefile/shell/open/command] ="/"%1/" %*"
HKEY_CLASSES_ROOT/comfile/shell/open/command] ="/"%1/" %*"
HKEY_CLASSES_ROOT/batfile/shell/open/command] ="/"%1/" %*"
HKEY_CLASSES_ROOT/htafile/Shell/Open/Command]="/"%1/" %*"
HKEY_CLASSES_ROOT/piffile/shell/open/command] ="/"%1/" %*"
HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/CLASSES/batfile/shell/open/command] ="/"%1" %*"
HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/CLASSES/comfile/shell/open/command]="/"%1/" %*"
HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/CLASSES/exefile/shell/open/command]="/"%1/"%*"
HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/CLASSES/htafile/Shell/Open/Command]="/"%1/"%*"
HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/CLASSES/piffile/shell/open/command]="/"%1

اگر اين كليدها مقدار "/"%1/"%*" را نداشته باشند و به جاي اجراي فايل در هنگام راه اندازي به "/"
Server.exe %1/" %*" تغيير يابد به احتمال زياد يك Trojan است.
روش راه اندازي ICQ
روشي راه اندازي ديگري كه امروزه استفاده از آن معمول است شناسايي شبكه ICQ مي‌باشد. بسياري از كاربران ICQ نمي‌دانند كه هكر مي‌تواند يك خط پيكربندي را به ICQ اضافه نمايد تا با هر بار بارگذاري شدن برنامه Trojan نيز راه اندازي شود. به عنوان آزمايش مراحل زير را انجام دهيد:
ICQ را باز كنيد. روي آيكن ICQ كليك كنيد و preference را انتخاب نماييد. روي Edit launch List كليك كنيد. روي Add كليك كنيد. روي Browse كليك كنيد. فايلي را براي اضافه كردن به Windows/notepad.exe بيابيد كه به كار اين آزمايش بيايد. روي Open و سپس OK كليك كنيد. زماني كه شما ICQ را راه اندازي مجدد مي‌كنيد فايل اجرا خواهد شد.


ترفندهایی برای کاهش Spam

اسپم به زبان ساده ایمیلهای ناخواسته ای است که معمولا به صورت انبوه برای شما ارسال میشوند.اسپمها يکی از متداولترين و در عين حال منفی ترين جنبه های دارا بودن يک آدرس Email است . با اين که در حال حاضر و با توجه به تکنولوژی های موجود امکان حذف کامل اين نوع از نامه های الکترونيکی ناخواسته وجود ندارد ، ولی قصد داریم ترفندهایی را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آنها می توانید تعداد آنها را کاهش دهید .
Spam يکی از متداولترين و در عين حال منفی ترين جنبه های دارا بودن يک آدرس Email است . با اين که در حال حاضر و با توجه به تکنولوژی های موجود امکان حذف کامل اين نوع از نامه های الکترونيکی ناخواسته وجود ندارد ، ولی می توان با استفاده از برخی روش های موجود تعداد آنان را کاهش داد . Spam ، نسخه الکترونيکی از " نامه های بدرد نخور " است . واژه Spam به پيام های الکترونيکی ناخواسته ، اطلاق می گردد . اين نوع از نامه های الکترونيکی ارتباط مستقيمی با ويروس نداشته و حتی ممکن است پيام هائی که از منابع معتبر ارسال شده اند نيز در زمره اين گروه قرار گيرند . چگونه می توان ميزان Spam را کاهش داد ؟با رعايت برخی نکات ، می توان ميزان Spam دريافتی را بطرز محسوسی کاهش داد : آدرس Email خود را بدون دليل در اختيار ديگران قرار ندهيد . آدرس های پست الکترونيکی به اندازه ای متداول شده اند که شما می توانيد بر روی هر فرمی که به منظور کسب اطلاعات شما در نظر گرفته می شود ، وجود فيلد خاصی به منظور دريافت آدرس Email را مشاهد نمائيد . تعدادی زيادی از مردم بدون درنظر گرفتن مسائل جانبی ، آدرس Email خود را در هر محلی و يا هر فرمی درج می نمايند . مثلا" شرکت ها ، اغلب آدرس ها را در يک بانک اطلاعاتی ثبت تا بتوانند وضعيت مشتيريان خود را در آينده دنبال نمايند . برخی اوقات ، اطلاعات فوق به ساير شرکت ها فروخته شده و يا امکان استفاده مشترک برای آنان ، فراهم می گردد . بديهی است در چنين مواردی ممکن است برای شما يک Email و از طرف شرکتی ارسال شود که نه توقع آن را داشته ايد و نه از آنان درخواستی مبنی بر ارائه اطلاعات خاصی را داشته ايد. بررسی سياست های محرمانگی . قبل از ارسال آدرس Email خود به صورت online ، بدنبال Privacy سايت مورد نظر بگرديد .تعداد بسيار زيادی از سايت های شناخته شده و خوشنام دارای يک لينک خاص بر روی سايت خود به منظور آشنائی کاربران با سياست های آن سايت در خصوص نحوه برخورد با اطلاعات ارسالی شما می باشند . (همواره اين پرسش را برای خود مطرح نمائيد که آيا ما آدرسEmail خود را در سايت هائی درج می نمائيم که نسبت به آنان شناخت کافی داريم ؟) . شما می بايست قبل از ارسال آدرس Email خود و يا ساير اطلاعات شخصی ، سياست های اعلام شده توسط سايت مورد نظر را مطالعه نموده و از اين موضوع آگاه شويد که مالکين و يا مسئولين سايت قصد انجام چه کاری را با اطلاعات ارسالی شما دارند . دقت لازم در خصوص گزينه هائی که به صورت پيش فرض فعال شده اند . زمانی که شما برای دريافت خدمات و يا Account جديد عمليات sign in را انجام می دهيد ، ممکن است بخشی وجود داشته باشد که به شما مجموعه ای از گزينه ها را در خصوص دريافت email در خصوص محصولات و يا سرويس های جديد ، ارائه نمايد . در برخی مواقع ، گزينه ها به صورت پيش فرض انتخاب شده اند ، بنابراين در صورتی که شما آنان را به همان وضعيت باقی بگذاريد ، در آينده نه چندان دور برای شما حجم زيادی از نامه های الکترونيکی که شايد انتظار آنان را نداشته باشد ، ارسال گردد . استفاده از فيلترها : تعدادی زيادی از برنامه های پست الکترونيکی امکان فيلترينگ را ارائه می نمايند . پتانسيل فوق به شما اين اجازه را خواهد داد که آدرس های خاصی را بلاک نموده و يا امکان دريافت نامه را صرفا" از طريق ليست تماس موجود بر روی کامپيوتر خود ، داشته باشيد. برخی مراکز ارائه دهنده خدمات اينترنت ( ISP ) نيز سرويس فيلترينگ و علامت گذاری مربوط به مقابله با Spam را ارائه می نمايند . در چنين مواردی ممکن است پيام های معتبری که بدرستی طبقه بندی نشده باشند به عنوان spam درنظر گرفته شده و هرگز به صندوق پستی شما ارسال نگردند .هرگز برروی لينک های موجود در يک Spam ، کليک ننمائيد . برخی از منابع ارسال کننده Spam با ارسال آدرس های Email متغير در يک Domain خاص ، سعی در تشخيص معتبر بودن يک آدرس Email می نمايند. ( مثلا" تشخيص آدرس های Email معتبر موجود بر روی hotmail و يا yahoo ) .در صورتی که شما بر روی يک لينک ارسالی توسط يک Spam کليک نمائيد ، صرفا" معتبر بودن آدرس Email خود را به اطلاع آنان رسانده ايد . پيام های ناخواسته ای که يک گزينه "عدم عضويت " وسوسه انگيز را در اختيار شما قرارمی دهند ، اغلب به عنوان روشی به منظور جمع آوری آدرس های Email معتبر مورد استفاده قرار گرفته که در آينده از آنان به منظور ارسال Spam استفاده گردد . غيرفعال نمودن گزينه دريافت اتوماتيک گرافيک در نامه های الکترونيکی با فرمت HTML . تعداد زيادی از شرکت ها ، نامه های الکترونيکی را با فرمت HTML و همراه با يک فايل گرافيکی لينک شده ارسال نموده که در ادامه از آن به منظور رديابی فردی که پيام الکترونيکی را باز نموده است ، استفاده می نمايند . زمانی که برنامه سرويس گيرنده پست الکترونيکی شما ، اقدام به download گرافيک از سرويس دهنده آنان می نمايد ، آنان می دانند که شما پيام الکترونيکی را باز نموده ايد . با غير فعال نمودن HTML mail و مشاهده پيام ها با فرمت صرفا" متن ، می توان پيشگيری لازم در خصوص اين مسئله را انجام داد . ايجاد و يا بازنمودن Account های جديد اضافی : تعداد زيادی از سايت ها ، اقدام به عرضه آدرس پست الکترونيکی به صورت رايگان می نمايند . در صورتی که شما بطور مداوم اقدام به ارسال آدرسEmail خود می نمائيد ( برای خريد online ، دريافت سرويس و ... ) ، ممکن است مجبور به ايجاد يک account ديگر به منظور حفاظت آدرس account اوليه خود در مقابل spam شويد . شما همچنين می بايست از يک account ديگر در زمانی که اطلاعاتی را بر روی بولتن های خبری online ، اطاق های چت ، ليست های عمومی Mailing و يا USENET ارسال می نمائيد، استفاده نمائيد . بدين تريتب می توان يک سطح حفاظتی مناسب در خصوص دريافت spam به آدرس Email اوليه خود را ايجاد کرد.برای سايرين Spam ارسال ننمائيد . يک کاربر متعهد و دلسوز باشيد . در خصوص پيام هائی که قصد فوروارد نمودن آنان را داريد ، سختگيرانه عمل کنيد . هرگز هرگونه پيامی را برای هر شخص موجود در ليست دفترجه آدرس خود فوروارد نکرده و اگر فردی از شما بخواهد که پيامی را برای وی فوروارد ننمائيد ، به درخواست وی احترام بگذاريد .

روشی مطمئن برای مخفی کردن پسوند exe

تمامی کسانی که در هک اندکی نیز سر رشته دارند مطمئنأ میدانند وقتی یک تروجان ساخته میشود پسوند آن exe. است. این موضوع میتواند باعث شود که فرد مورد نظر تروجان را دریافت نکند. اکنون قصد داریم یک ترفند بسیار جالب را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آن میتوانید این پسوند را کاملا محو سازید ، به نوعی که همچنان همان کارایی را داشته باشد.
بدین منظور:از منوی Start و سپس All Programs وارد Accessories شده و Wordpad را انتخاب کنید.پس از باز شدن برنامه Wordpad تروجان مورد نظر را Copy کرده و در درون Paste ، Wordpad نمایید. حال از منوی بالا وارد Edit>Package Object>Edit Package شوید.در پنجره باز شده از منوی Edit بر روی Copy Package کلیک کنید.در پایان وارد یکی از درایو های کامپیوتر شده و راست کلیک کنید و Paste را انتخاب کنید.فایلی که Paste میشود تروجان جدید شما بدون پسوند exe است.

كامپيوترخود را ضد ضربه کنید!

قصد داریم 14 ترفند فوق العاده برای افزایش امنیت سیستم شما معرفی کنیم. ترفندهایی که با اطمینان میتوان گفت امنیت سیستم شما را تا 80 درصد تضمین میکند و با عمل کردن به آنها میتوانید به طور تمام و کمال کامپیوتر خود را ضد ضربه کنید!به دلیل این که هر روز ترفندهای جدیدی برای ویروسی کردن و هک کردن کاربران کامپیوترهای شخصی به وجود می آید این ترفند نگارنده شده است که باعث افزایش 80 درصدی امنیت کامپیوتر شما می شود.هر روزه شما هدف حمله ها و خطرهای بیشماری در اینترنت قرار می گیرید که از نظر تعداد می توان 95 تا از هر صد حمله را متوقف کرد ولی همین 5 خطر باعث کاهش امنیت به مقدار 20% می شوند چون این خطرها توسط افراد عادی و تازه کار نیست و عاملان آنها در کار خود بسیار تبهر دارند ، در اکثر موارد می توانند از تمام مرزهای امنیتی بگذرند و به طور کامل به مقصود خود برسند .
: استفاده از یک نرم افزار ضد هکر با آخرین به روز رسانی ها که من Black Ice را پیشنهاد می کنم چون نیازهای کاربران حرفه ای و تازه کار را به طور کامل برطرف می کند. البته Zone Alarm که از ورژن 5 به بعد به ضد ویروس هم مجهز شده نیز انتخاب خوبیست ولی باید بدانید این نرم افزار نیاز به آموزش دارد {باید کتاب آموزشی آن که به تازگی منتشر شده را خریداری کنید} و بیشتر برای کاربران حرفه ای طراحی شده و کاربران تازه کار نمی توانند از آن به درستی استفاده کنند.
2: استفاده از ویروس کشهای Norton Anti Virus 2005 و McAfee و Pandaکه اگر Pack کامل باشد خیلی بهتر است { پک کامل شاملAnti Virus ، Anti Spyware/Adware، Firewall ، Anti spam، Security Center، Privacy Service می باشد}
توجه داشته باشید که نرم افزارهای فوق را از سایتهای اصلی آنها بگیرید و اقدام به خرید آنها نکنید ، چون اکثر شرکتهایی که سی دی های آنتی ویروس را جمع آوری می کنند اصلا به این نکته توجه نمی کنند که این برنامه ها باید از سایت اصلی باشند و در بسیاری از موارد نسخه های کرک شده و گاها ویروسی را از سایتهای غیر قانونی یا به اصطلاح Warez می گیرند و این خود باعث می شود که برنامه قابلیت های خود را از دست بدهد . من پیشنهاد می کنم نسخه های نمایشی یا زمان دار این برنامه ها را دانلود کنید و سپس با دادن سریال نامبر آنها را رجیستر کنید . پک کامل مربوط به شرکت Symantec به نامNorton Internet Security و پک کامل McAfee با نام Internet Security Suite عرضه می شود.
3: سطح ایمنی و ویروس کشی را در حالت High بگزارید تا تمام فایلها ، با هر پسوندی که هستند ویروس کشی شوند و توجه داشته باشید ویروس کش McAfee حالتی را با عنوان Heuristic دارد ، که به معنی اکتشافی است و در این حالت ویروس کش ، به طرز هوشمندانه ای اقدام به ویرس یابی می کند. توجه داشته باشید خیلی از ویروس هایی که در کامپیوتر شما پنهان شده اند به این روش آشکار می شوند . در حقیقت این نوع ویروس ها دو زیست هستند و مرتبا تغییر می کنند و از این رو ویروس کش ، در حالت عادی نمی تواند آنها را بیابد.
4: Service Packهای ویندوز را دانلود کنید و همیشه ویندوز خود را به روز نگه دارید . البته با سرعت پایین اینترنت در ایران این کار عملا غیر ممکن است و به همین خاطر شما می توانید Service Pack 2 ویندوز را از طریق سی دی خریداری کنید.
5: تنظیمات صحیح خود سیستم عامل و عدم به اشتراک گذاری فایلها. این تنظیمات عبارتند از غیر فعال کردن NetBios و سرویس Remote Assistance و بستن مسیر ورودی کرم MsBlaster که حفره آن همیشه ممکن است خطر ساز باشد. به علت حجم بالای مقاله روش انجام این کارها نوشته نشده است ولی در صورت نیاز درخواست بگذارید.
6: عدم استفاده از برنامه های به اشتراک گذاری فایل از جمله Kazza که به علت نقص های بیشمار و همراه داشتن برنامه های جاسوسی استفاده از آن دیوانگی است.
7: عدم استفاده از Internet Explorer . خیلی از برنامه های جاسوسی و Trojanها فقط در صورتی دانلود و در نتیجه فعال می شوند که صفحه مربوطه توسط Internet Explorer باز شود ، همچنین خیلی از کرمهای اینترنتی در صورت اجرا شدن و باز بودن اینترنت اکسپلورر گسترش پیدا می کنند . پیشنهاد می کنم از یک مرورگر دیگر به جای Internet Explorer استفاده کنید و قابلیت های PlugIn و Java Script آن را نیز غیر فعال کنید . در این میان مرورگر Opera و فایرفاکس از همه کارآمد تر می باشند .
8: افزایش امنیت Internet Explorer . با همه این احوال موقعیتی پیش می آید که باید از مرورگر استاندارد اینترنت یعنی Internet Explorer استفاده کنید به همین خاطر روش های افزایش امنیت Internet Explorer را نیز بیان می کنم .
Cookie
Internet Explorer > Internet Option > Delete Cookie
Internet explorer > Internet Option > Delete Files
8.1: جلوی کوکی هایی که می توانند خطرناک باشند را بگیریم . برای این کار مراحل زیر را طی کنید و حالت Medium High را انتخاب کنید:
Internet Explorer > Internet Option > {tab} Privacy
8.2: استفاده از برنامه های ضد پاپ آپ . خیلی از PopUp ها باعث قفل شدن و در نتیجه بسته شدنIE می شوند و حتی می توانند حاوی کدهای مخرب و ویروس نیز باشند . بهترین برنامه هایی که برای این کار وجود دارد Zero PopUp و AdWare 6.0 است ، البته Adware بسیار بهتر عمل می کند و علاوه بر قابلیت ضد Pop up قابلیت Anti Spyware را نیز دارا می باشد .
8.3: پاک کردن و غیر فعال کردن ذخیره سازی پسورد توسط IE . با توجه به ذخیره شدن پسورد ایمیل ها و یا وبلاگ شخصی شما در IE، از این رو می تواند مورد سو استفاده هکرها قرار گیرد . برای انجام این کار مراحل زیر را طی کنید:
Internet Explorer > Internet Option > {tab} Content > Auto Complete
و سپس دکمه Clear Password را می زنیم و بعد از آن تیک گزینه User Names & Passwords on Forms را بر می داریم .
صفحاتی که عکس یا عکسهای آنها نمایان نمی شود را Refresh نکنیم ، چون این یکی از روشهای آلوده سازی کامپیوتر قربانی به ویروس یا تروجان است و برای دیدن عکس مذکور روی آن کلیک راست بزنید و سپس گزینه Show Picture را بزنید . ممکن است سایتی حتی قسمتهای دیگرش نیز به درستی باز نشده باشد در این صورت نیزRefresh نکنید و آدرس آن سایت را در یک صفحه جدید IE وارد کنید .
8.4: استفاده از برنامه های ضد برنامه های جاسوسی یا همان Anti Spyware و Anti AdWare که بهترین آنها Adware 6.0 و SpyHunter و SpySweeper می باشند و آنها را به ترتیب از سایتهای زیر می توانید دانلود کنید .
www.download.com
www.tooto.com
www.webattack.com
نکته 1: برنامه AdWare تنها اشکالی که دارد این است که باید ابتدا یک فایل کوچک را دانلود کنید و بعد از اجرای آن به طور خودکار برنامه اصلی که حجم زیادتری دارد دانلود می شود و شما نمی توانید آن را با برنامه های افزایش دهنده سرعت دانلود کنید و همچنین برنامه اصلی را در اختیار نخواهید داشت تا بعد از تعویض ویندوز دوباره آن را نصب کنید و هر بار که ویندوز نصب می کنید باید آن را دوباره دانلود کنید .
نکته 2: برنامه SpySweeper یک برنامه بسیار عالی است که به دائما در حال بررسی کوکی ها و دیگر برنامه های مخرب احتمالی است و به طور خودکار کوکی های خطرناک را پاک می کند . این برنامه دارای یک سکنر Spyware هم هست و مثل ویروس کش ها می تواند درایوهای هارد را بررسی کند ولی با این تفاوت که این برنامه به جای ویروس ، برنامه های جاسوسی را یافته و آنها را از بین می برد. تنها اشکال این برنامه آن است که برنامه Dap که برای دریافت تبلیغات و رجیستر شدن مرتبا به سایتش مراجعه و اطلاعات ارسال می کند را به عنوان برنامه جاسوسی می شناسد و آن را پاک می کند .
نکته 3: برنامه SpyHunter بیشتر به درد کاربران حرفه ای تر می خورد و خود کاربر باید جلوی فایلهایی را که به اینترنت وصل می شوند را با شناخت کافی که دارد بگیرد . این برنامه خیلی کم حجم قابلیت کنترل Spyware ها و کد های مخربی که در خود سایت قرار دارند {به صورت فایل جداگانه {server} نیستند} و با آن Load می شوند را دارد و همه آنها را به طور خودکار Block می کند . همچنین با کمک این برنامه می توانید ارسال اطلاعات توسط هر تروجانی را متوقف کنید و حتی بهترین آنتی ویروس ها هم ممکن است که یک تروجان جدید را نشناسند و این برنامه از این نظر بهترین انتخاب است .
برای درک بهتر ادامه می دهم که این نرم افزار فایلهایی را که اطلاعات ارسال می کنند را monitor کرده و به طور پیش فرض در لیست سبز قرار می دهد و شما می توانید فایل مورد نظر را در لیست قرمز قرار دهید ، بدین ترتیب فایل مذکور بلوکه می شود . نکته جالبی که در اینجا نهفته است این است که می توانید فایل هایی نظیر Ie.exe یا dap.exe را در لیست قرمز قرار دهید تا امکان کار کردن با آنها میسر نباشد ، البته بهتر است این برنامه را همراه برنامه های فوق به کارگیرید .
9: از چه سایتی برنامه Download می کنیم . ابتدا باید سایت مورد نظر را از آدرس فایلی که برای دانلود وجود دارد مورد بررسی قرار دهیم { مثلا www.tooto.com/spyhunter.zip را داریم و باید به سایت www.tooto.com برویم} و مطمئن شویم که برنامه مربوطه برای همین سایت است و هیچ وقت برنامه ها را از سایتهای ثالث نگیریم چون هیچ دلیل منطقی برای کار آنها وجود ندارد و بدون شک برنامه ای که ما از آنها می گیریم دارای ویروس یا تروجان است و این نکته باید بسیار مورد توجه شرکتهای رایت سی دی و سایتهایی باشد که برنامه برای دانلود معرفی می کنند . معمولا سایتهایی که برنامه های شرکتهای دیگر را برای دانلود می گذارند اسم های عجیب و غریب و طولانی دارند { این دو آدرس را مقایسه کنید : www.tooto.com/spyhunter.zip ، www.aktami.cu.ne/pub~/spyhunter.zip}
یکی دیگر از مشخصه های سایتهایی که برنامه هایی که برای دانلود گذاشته اند متعلق به خودشان نیست آن است که آنها لیست های طویلی از برنامه های مختلف دارند که همگی آنها از همان {سایت}Domain و بدون توضیح ، Preview و قسمت Help می باشند ، باید بدانید سایتی که برنامه خودش را برای دانلود گذاشته اولا تعداد محدودی برنامه دارد ، ثانیا برنامه را همراه Tutorial و Help و خیلی چیزهای دیگه معرفی می کند و آدرس مشخصی دارد ، همچنین در سایت اصلی برنامه عکسها و Screen Shot هایی همراه با توضیحات اضافه از برنامه مورد نظر وجود دارد .
سایتهایی که آدرس آنها بصورت IPاست بسیار خطرناکند و ممکن است Admin آن سایت با بدست آوردن IP شما که از طریق بازدید شما از آن سایت به دست او می رسد اقدام به هک کردن شما بکند یا همانطور که گفتم برنامه ای که در آن سایت برای دانلود قرار گرفته حاوی ویروس یا تروجان ... باشد . نمونه یک سایت و فایل خطرناک که آدرس آنها به جای Domain آدرسIP می باشد: { IP حاوی چهار دسته عدد می باشد}
http://126.38.26.32.com/global.html, http://85.191.88.251.com/program.exe
حال ممکن است این سوال پیش بیاید که فلان برنامه دارای محدودیت زمانی یا عملکرد است و اگر ما آن برنامه را از این سایت اصلی دانلود کنیم چگونه می توانیم محدودیت آن را از بین ببریم و در جواب سوال شما باید بگویم که ابتدا نسخه Trial یا Demo برنامه را از سایت اصلی بگیرید و بعد از آن کرک آن برنامه را که حجم خیلی کمی هم دارد را از سایتهایی که برای این منظور می باشند دریافت کنید ، البته در موارد بسیار نادری اتفاق می افتد که کرک مربوطه حاوی ویروس است . ولی احتمال ویروسی شدن توسط آن خیلی کمتر از دریافت نسخه کامل کرک شده برنامه است و بهتر است از کرکهایی که شماره سریال در اختیار شما می گذارند استفاده کنید و کرکهایی که به جای فایل اصلی جایگزین می شوند خیلی مطمئن نیستند و حتی ممکن است از قابلیت برنامه بکاهند و برنامه انطور که می بایست کار نکند . خاطر نشان می کنم دریافت سریال برنامه هیچ خطری ندارد و مطمئن ترین راه کرک کردن نرم افزار است .
به سایت هایی که برنامه ها را کرک می کنند و آنها را برای دانلود می گذارند سایتهای Warez یا غیر قانونی می گویند . برای پیدا کردن سایت اصلی برنامه باید در گوگل به این صورت جستجو کنید :
Official Site + Name of Program
( در قسمت Name of Program باید نام برنامه مربوطه را بنویسید )
10: همیشه به آیکون و پسوند عکسهایی که از طریق چت می گیرید توجه کنید و از طرف مقابل بخواهید که عکسش را به ایمیلتان بفرستد چون خود یاهو دارای Norton Anti Virus می باشد و فایل قبل از دانلود شدن Scan می شود و فقط در مواردی نادر ممکن است Yahoo ویروسی که همراه عکس هست را نشناسد به همین خاطر عکس مربوطه را پس از Download با ویروس کش McAfee نیز Scan کنید .
11: از کار انداختن System Restore . همانطور که می دانید فایلهایی که پسوند های سیستمی مثلdll ، exe و غیره داشته باشند ، پس از پاک کردن یا اعمال تغییرات در System Restore ذخیره می شوند و این مسئله زمانی خطر ساز می شود که یک فایل ویروسی را به صورت دستی یا به کمک برنامه های ضد ویروس یا ضد Spyware پاک{Delete} یا تمیز{Clean} کرده اید ، ولی قافل از اینکه ویندوز این فایلها را در جایی دیگر حفظ کرده است و همچنان ویروس به فعالیت خود ادامه می دهد . برای از کار انداختنSystem Restore مراحل زیر را دنبال کنید:
Control Panel > System > {tab} System Restore > Turn off System Restore on All Drive
12: شاید زیاد اتفاق افتاده باشد که از طریق چت یا از یک سایت مشکوک عکس Download کرده باشید و نگرانید که این فایل حاوی تروجان یا ویروس مخصوص فایلهای JPG باشد و به همین خاطر عکس مربوطه را در کافی نت باز کنید و کلید F11 را بزنید و سپس کلید Print Screen را فشار دهید و بعد از آن برنامه Paint را باز کنید و Ctrl + V را بزنید و حالا می توانید عکس را با خیال راحت با هر پسوندی ذخیره کنید.
شاید بپرسید چرا برای این کار از برنامه های Picture Converter استفاده نکنیم و در جوابتان باید بگویم که ممکن است در فرایند تبدیل فایل ممکن است کدهای ویروس نیز ترجمه شده و همراه عکس Convert شده باقی بمانند ولی در روش فوق ، فرایند تهیه عکس هیچ نیازی به عکس مشکوک به ویروس ندارد .
13: هرگز اسم کامپیوتر {Computer Name} خود را واقعی ندهید . هکرها می توانند اسم کامپیوتر شما و در نتیجه اسم شما را بیابند و برای جلوگیری از این کار یک اسم مستعار برای خود انتخاب کنید . همچنین از وارد کردن اسم و مشخصات واقعی خود در برنامه هایی مثلPhotoshop و غیره که در زمان نصب از شما اسم و مشخصات می خواهند نیز خودداری کنید .
14: تبدیل متون به عکس برای امنیت بیشتر
روش اول: تبدیل متون از Word Pad به فایل تصویری توسط Paint
در این روش کافی است متن مورد نظر را که در برنامه Word Pad درج شده انتخاب کرده و کلیدهایCtrl + C را بزنیم و سپس برنامه Paint را باز کرده و کلید های CTRL + V را بزنیم . توجه داشته باشید هرچه طول متن بیشتر باشد Font ریزتر می شود.
نکته: اگر متن مورد نظر خیلی طولانی باشد ویندوز قادر به کپی کردن آن به Paint نیست و برای اینکه بتوانید متون بزرگ را به عکس تبدیل کنید باید در چند مرحله متن را کپی کرده و سپس در Paint بریزید و در نتیجه متن را به چندین فایل تصویری تبدیل کنید .
روش دوم: در این روش ابتدا Paint را باز کرده و سپس از ابزاری که به شکل A می باشد را انتخاب می کنیم و یک کادر باز می کنیم و در آن می توانیم متن را بنویسم یا اینکه متن کپی شده را Paste کنیم.
نکته : اگر کادر مربوط به تنظیمات متن باز نشد باید از منوی View گزینه Text toolbar را انتخاب کنید .
روش سوم: ابتدا کلید Print Screen که در بالای کلید های جهت نمای صفحه کلید است را می زنیم و سپس Paint را باز کرده و کلید های Ctrl + V را می زنیم و به این ترتیب متن مربوطه را به عکس تبدیل می کنیم.
نکته: برای کپی کردن عکسهایی که نمی توان آنها را مستقیما از طریق Internet Explorer به روش
Right click > save picture as
یکی از مزایای تبدیل متن به عکس این است که برای خواندن متن مورد نظر نیازی به داشتن ویندوز یا برنامه خاصی ندارید .کپی کرد می توانید از همین روش استفاده کنید .
ها را بعد از قطع شدن از اینترنت پاک کنید ، البته اگر مدت طولانی به اینترنت وصل بوده اید و در وبلاگ یا ایمیل خود وارد شده اید نیز حتما این کار را در حین کار با اینترنت نیز انجام دهید . در صورتی که به محتویات Temporary Internet Files نیاز ندارید آنها را هم پاک کنید ، برای انجام این کارها مراخل زیر را دنبال کنید



هیچ نظری موجود نیست: